do 22 feb 19:30 - 23:00
Lierse 2 - Botwinnik 5
do 29 mrt 19:30 - 23:00
Novelty Destroyers - Lierse 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Nipte overwinning Lierse Schaakvereniging op Scheven Toren (4,5 – 3,5 )

De derde wedstrijd in HSB-verband speelde Lierse tegen Scheve Toren uit Pijnacker. Beide teams hadden een wedstrijd gewonnen en verloren. Het zou een spannende wedstrijd worden was de algemene verwachting, maar zo spannend …

Cock Hazeu speelde op bord 3 tegen het vijftienjarige schaaktalent Sam van Dongen. Sam trok hevig ten aanval, maar zag over het hoofd dat Cock een quasi-dameoffer kon brengen. Daar hield Cock al vroeg in de partij een stuk en een pion aan over. Omdat één van zijn paarden met de actie buitenspel was komen te staan, moest Cock toch nog lange tijd secuur verdedigen. Maar toen het stellingsprobleem was opgelost, mondde het spel uiteindelijk uit in een stelling waarin Sam nog een toren had en Cock een toren en vijf (!) verbonden pionnen. Tijd voor Sam om op te geven en het eerste punt voor Lierse was daarmee binnen.

Wim Poot speelde een relatief onbekende opening en hij kreeg grote druk op zijn koningsvleugel. Wim moest lang rokeren en zeer nauwkeurig spelen om niet direct te gaan verliezen. Dit lukte en Wim plukte zowaar 2 zwarte pionnen weg. De stand zou te winnen moeten zijn, maar helaas ontstond een dichtgeschoven stelling met tegengestelde lopers, waardoor het toch nog remise werd.

De partij van Pascal van Dijk moet – volgens eigen zeggen - de schaakwereld maar snel gaan vergeten. Met wit kreeg Pascal al snel een dubbelpion en niet eens een fatsoenlijke aanval. Zijn tegenstander wachtte zijn kansen geduldig af en sleepte de winst naar binnen. Een tussenstand van 1,5 – 1,5 stond toen op het uitslagenbord.

Gera de Jong kwam na een grote afruil een pionnetje voor te staan én stond ook veel actiever.
Helaas maakte Gera daar geen gebruik van en na enkele slimme zetten van haar tegenstander zat er van alles is; een onverdedigd paard, een dreigend paardvorkje op beide torens én mat op de onderste lijn. Met een schijnaanval kon Gera haar paard afruilen en de andere dreigingen ternauwernood pareren. Gera stond nog steeds een pionnetje voor en nadat zij deze had geofferd, kon een ander kleinood promoveren. Toen was het snel gedaan en kon Gera het volle punt laten noteren.

Dennis van Berkel speelde een mooie partij waarin lange tijd niets werd afgeruild. Dennis besloot toen om het centrum maar eens te openen. Zijn tegenstander kreeg hierdoor meer aanval. Maar nadat Dennis een batterij had opgezet, kon hij met een mooie aftrekaanval met matdreiging een stuk winnen en later nog de kwaliteit. Dennis moest op blijven letten met dames aan beide kanten, maar met een vrijpion en een stuk voor kon Dennis de winst veilig stellen.

Ar Verduijn speelde met wit Engels en zijn partij ging in eerste instantie gelijk op. Zijn tegenstander had echter 2 lastige paarden, maar toen Ar die kon afruilen, kwam Ar strategisch in het voordeel. Helaas zag Ar in tijdnood een ‘familie-schaakje’ over het hoofd, dat hem een volle toren – en dus ook de partij – kostte.

Teun van Dijk speelde op bord 4 een merkwaardige partij. Zijn tegenstander had op een gegeven moment wel 3 kwartier meer tijd gebruikt. Maar deze investering bleek een goede te zijn, want de man uit Pijnacker kwam een pion én de kwaliteit voor te staan. Teun bleef secuur spelen en zijn tijd gebruiken, terwijl zijn tegenstander nog maar 2 minuutjes had. Hij maakte dan ook een foutje en moest zijn dame inleveren voor een toren. Toch stond hij nog steeds zeer aanvallend en vele Lierse omstanders zagen het somber in. Een verrassende pionzet – doorschuiven in plaats van slaan - noopte de Pijnacker tot enig nadenken, waarna zijn vlag zijn nederlaag inluidde. Met deze overwinning kwamen de Lierenaren op 4,5 punten, en dus de volledige teamwinst!

Op het eerste bord speelde Frans Pieter van den Bos een onregelmatige opening. Zijn tegenstander voelde hem stevig aan de tand, toen hij een koningsaanval met de zware stukken opzette. Gelukkig is verdedigen een sterke kant van Frans Pieter en met veel kunst en vliegwerk kon hij een sluitende verdediging vinden. Op het moment dat het ergste gevaar geweken was en Frans Pieter aan een counter kon gaan denken, verloor hij onnodig een pion. Hij was in de veronderstelling, dat je moet blijven noteren tot het einde van de partij en dus  verloor hij daardoor ook nog eens onnodig veel tijd. Uiteindelijk ging Frans Pieter door de vlag, maar toen had hij waarschijnlijk al een verloren stelling. Maar je weet maar nooit hoe een koe een haas kan vangen! Zijn tegenstander heeft een goede partij gespeeld en terecht gewonnen; Frans Pieter was gewoon niet scherp genoeg.

Na een ongelooflijk spannende strijd keerde het Lierse team met een 4,5 – 3,5 overwinning huiswaarts!

Overzicht voor ronde 11, gespeeld op 20-11-2017

Nico Alsemgeest - Ruud van Heyningen 1-0