di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Uitsl. Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26
Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26

Vier nieuwe leden bij Lierse Schaakvereniging op eerste speelavond!

Op de eerste speelavond van het nieuwe seizoen mochten we maar liefst vier nieuwe leden verwelkomen! Voor de meesten onder ons zijn het bekenden, die nu dus voor onze vereniging hebben gekozen.

Om te beginnen Dirk Jan Stoorvogel had aan het eind van het vorige seizoen al een paar partijen gespeeld, maar begint nu aan zijn eerste volledige seizoen.
Dan Jan Zonneveld uit Den Hoorn, komt nu over van Corbulo. Een bekend gezicht bij WSK en Druivenschaaktoernooi deelnemers. Nog een oude bekende is Wim van der Wel, de vader van Annemarie. Hij deed al jaren mee aan het kersttoernooi en gaat nu ook meedoen aan onze reguliere competitie.

Tot slot nog een nieuwe bekende, zogezegd: Frans Pieter van den Bos. Sinds vorig jaar geeft hij les aan onze jeugd en nu komt hij bij ons meespelen. Zonder overdrijving kunnen we stellen dat hij meteen één van de kandidaten voor het kampioenschap is.

Allen: hartelijk welkom bij onze vereniging! We hopen dat jullie met veel plezier jullie partijen zullen spelen. Dan nog een sfeer impressie:

Nico en Annemarie gingen er op de eerste schaakavond eens goed voor zitten. Annemarie zette allerlei valstrikken voor Nico waar hij niet intrapte. Aanval na aanval sloeg Nico af. De zaal werd leger en leger totdat Nico en Annemarie als laatsten overbleven. Ook in tijdnood bleef Nico zich heel goed verdedigen waardoor Annemaries aanvallen doodliepen. Zo werd uiteindelijk in het holst van de nacht de vrede getekend.

Sandra en Pascal kwamen ook tot remise, maar dat ging een stuk sneller en ook wat minder spannend. Ze moesten in hun partij duidelijk nog even warmdraaien voor dit nieuwe seizoen, het vuur en de creativiteit ontbraken nog. Sandra opende met een damegambiet, waar Pascal prima raad mee wist. De stukken werden geleidelijk aan afgeruild zonder dat daar serieuze aanvallen tegenover stonden. Pas nadat beide spelers in het eindspel een opgelegde kans op pionwinst hadden laten liggen, werd de vrede getekend.

Regerend kampioen Ar Verduijn speelde met wit tegen nieuw lid en kampioenskandidaat Frans Pieter van den Bos. De engelse opening kwam op het bord en wit begon direct op de damevleugel aan te vallen. Frans echter nam het centrum in bezit en kreeg een zeer sterk loperpaar. Op de 25e zet moest wit nog van armoede rokeren. Maar Frans won steeds meer terrein, won een kwaliteit en Ar gaf het op. Mooie partij en een mooie binnenkomer van Frans.

Tot slot Cock Hazeu tegen Wim Poot, de nummers 2 en 3 van vorig seizoen. Cock opende met wit op de dame vleugel, welke door Wim werd beantwoord met een zeer scherp Benko gambiet. De uitvoering was echter niet goed genoeg, waardoor Cock een goede stelling kreeg. Nadat Wim daar nog twee foute zetten aan toevoegde, was het voor hem gauw voorbij. Cock werd daarmee de eerste koploper van dit seizoen.

Overzicht voor ronde 1, gespeeld op 11-09-2017

Adriaan Verduijn - Frans Pieter v/d Bos 0-1