di 24 okt 19:45 - 23:00
DCSV 1 - Lierse 2
ma 20 nov 19:45 - 23:00
Lierse 1 - Scheve Toren 2

Stnd Wk. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28

Monsterscore Lierse Schaakvereniging voorkomt degradatie (1,5 – 6,5)

Op woensdag 5 april werd in Zoetermeer de laatste ronde van de HSB-competitie gespeeld. Bij aanvang stond Lierse 7e in de 2e Klasse van de HSB en DCSV uit Delft – de tegenstander van die avond – 8e en laatste.  Lierse moest minimaal gelijk spelen tegen DCSV om degradatie te voorkomen. Het Lierse team – inclusief de beide invallers - was natuurlijk tot op het bot gemotiveerd om in de 2e Klasse van de HSB te blijven!

Nico Alsemgeest, die op bord 8 inviel, dichtte vooraf:
‘mogelijk dat Nico Lierse helpt door de schaakwinter
tegen die meneer Van de Splinter’.
Rond de klok van 22.00 uur was Nico als eerste klaar en ook nog met een daverende overwinning. Twee samenwerkende pionnen konden niet meer gestopt worden, waarna het eerste punt van de noodzakelijke 4 al binnen was!

Op bord 7 viel Sandra van den Berg in en met verve! Omdat de damevleugel helemaal was vastgezet, moest de aanval over de koningsvleugel worden ondernomen. Die verliep voor Sandra voorspoedig, omdat al haar stukken al daarop gericht stonden. Ze won een pionnetje en met beide torens drong ze door tot de 7e rij. Ze won nog een pion en dreigde meer materiaal te veroveren. Haar tegenstander vond het welletjes en gaf zijn partij rond half 11 op. (0 - 2).

Pascal van Dijk kwam op bord 6 goed weg, toen hij een pion had gewonnen. Zijn tegenstander ging in de aanval en dwong Pascal tot een ultra verdedigende stelling. Hierdoor sloeg deze aanval niet door en kon de overactieve dame van Pascal eindelijk haar aanvalsbeulswerk gaan verrichten. Pascal won de dame met een loper voor 2 torens, waarna de winst snel binnen was. Om 22.45 uur had Lierse al een riante voorsprong van 0 – 3!

Cock Hazeu (met wit op bord 3) kwam goed uit de opening en wist zijn tegenstander een losse (centrum)pion te bezorgen. Daarna was het nog een hele klus (van 62 zetten) om dit kleine voordeeltje om te zetten in een overwinning! Van de 13e tot de 15e zet kwam Cock al een pion voor en van de 26e tot de 32e zet kwam hij nog een keer tijdelijk een pion voor. Maar pas op de 42e zet kon Cock eindelijk de losse centrumpion van zijn tegenstander van het bord slaan. Daarbij ging ook het laatste stuk eraf, waardoor er een gewonnen pionneneindspel overbleef. Daar waren nog 20 zetten voor nodig, maar daarmee bracht Cock de stand wel op 0 - 4, waardoor het degradatiegevaar voor het team voorbij was!

Jan Valstar kwam redelijk uit de opening, maar nadat de beide dames van het bord waren, ontstond een toreneindspel met ongelijke lopers. Zijn tegenstander moest (natuurlijk) op winst spelen en dat kostte hem uiteindelijk de kop! Met een tussenstand van 0 – 5 waren de beide matchpunten al ‘in de pocket’!

De tegenstander van Gera de Jong stond lange tijd positioneel beter. Maar in tijdnood – hij had niet meer dan 5 minuten op de klok - zag hij een vork over het hoofd. Gera had geluk, dat ze een loper kon winnen en daarna raapte ze - de ene na de andere - pion op. In een eindspel  met 3 pionnen én een paard - tegen een alleen gaande koning – bleek het nog even lastig om mat – in plaats van pat – te zetten.

Ar Verduijn koos met wit voor de Engelse opening en al gauw kwam het centrum vast te staan. Zwart had reeds gerokeerd en dus begon Ar via zijn koningsvleugel aan een aanval.
Dat ging allemaal prima want zwart kwam steeds meer in de verdrukking, verloor een pion en de kwaliteit. Ar dacht voor de winst te gaan, maar de tijdnoodfase brak aan. Beide spelers moesten razendsnel zetten en dus werd het eigenlijk ‘pokeren’. Beiden maakten fouten en vergissingen en wat overbleef waren twee koningen met beiden drie pionnen. Voor Ar werd dit een onbevredigende remise. Veel maakte het niet meer uit; Lierse had zijn schaapjes immers al op het droge!

Teun van Dijk speelde tegen dé man van DCSV, Rens ter Veen. Lange tijd ging de partij gelijk op en beiden maakten geen noemenswaardige foutjes. In een ingewikkelde stelling met veel stukken en pionnen kantelde de pot in het voordeel van Rens. Hij vroeg zich af, waar ineens de toren vandaan kwam, waarmee Teun plots een vol paard opraapte! Na controle door Rens zelf, moest hij constateren, dat het (natuurlijk) gewoon klopte. Het deerde Rens echter niet, want hij kon met een pionnetje doorstomen naar de overkant. Teun liet het niet zover komen en gaf zich om 23.30 uur gewonnen.

Met deze monsterscore van 1,5 – 6,5 steeg Lierse zelfs nog een plekje ten koste van Promotie en eindigde op een 6e plaats!

Overzicht voor ronde 28, gespeeld op 03-04-2017

Annemarie Voorberg - Nico Alsemgeest remise