HSB Ronde 7 Lierse 2

Lierse 2 wint van B.F. Wassenaar 2 (5 -3 )

Nico Alsemgeest kreeg van Carel Gijsen een siciliaanse opening voorgeschoteld waarbij f4 al snel voor een flinke dreiging zorgde.

Dit loste Nico op door het afruilen van de dames, en hij hield er ook nog een pion aan over. Toen Carel op zet 40 een paard weg blunderde gaf hij de partij op!

Ook Dick Valk kreeg van J Choe het siciliaans op het bord die na de opening een ver opgestoomde centrumpion had. Deze pion stond echter wel in zijn uppie en de vele velden erachter werden bestreken door de lopers van Dick. Ook zijn torens hadden open lijnen en wit had nog maar weinig velden over voor zijn dame. Na een verkeerde pionzet werd dit nog erger zodat wit alleen maar stukken kon gaan verliezen, dit wachtte hij echter niet af en gaf op.

Wim Pootkreeg met wit zijn niet favoriete Frans voor geschoteld. Hij kwam er dan ook niet goed uit. Hij probeerde nog wat agressiefs, maar dat bleef zonder resultaat. Door alle open lijnen bleeft het wel spannend, maar nadat Wim een toren kwijt raakte en daarna zijn dame viel, was het gedaan.

De jarige Dennis van Berkel speelde met wit een Weense opgening waaraan zwart vriendelijk mee werkt door op f4 te slaan. Wit kreeg hiervoor veel voordeel, maar zwart wist dit nog lang te keepen. Uiteindelijk kwam wit toch een pion voor en had doorgeschoven pionnen. In het eindspel werd het nog even spannend. Wit won een pion, maar zwart kon hierdoor de witte stelling binnen dringen. Maar na het afruilen van materiaal bleek het voordeel van wit toch genoeg om te winnen en sloot zo zijn verjaardag stijlvol af.

Ruud speelde met wit een wilde partij en kwam niet goed uit de opening. Hij kreeg wel doorgeschoven pionnen het centrum maar het spel van zwart had duidelijk de overhand. Toen zwart op een bepaald moment op dameruil speelde offerde wit met schaak de dame om hiermee positioneel voordeel te krijgen. Dit had hij echter onvoldoende door gerekend en niet veel later moest hij de partij opgeven. Het is wat dat betreft een slecht seizoen voor Ruud met een half punt uit 6

Gerard speelde met zwart de leeuw tegen Gabor Ellman waardoor deze niet gemakkelijk een aanval kon starten. Zwart zag na het positioneren van de stukken wel kans om een aanval te starten. Deze aanval kon wit niet goed verdedigen en bracht zwart op voorsprong. Terwijl wit bezig was zijn dame in veiligheid te brengen, was zwart bezig met het aanvallen van de koning. De druk op de witte stelling werd hierdoor te groot en kon zwart mat zetten.

Sander speelde tegen dhr. Coste in het begin een gelijk opgaande partij. Zijn tegenstander gaf verderop in het spel een paard en een loper voor een toren en pion van Sander. Hier door had Sander een licht voordeel. In het eindspel ontstond een herhaling van zetten waarop Sander remise aanbood. Dit werd geaccepteerd door zijn tegenstander. Een mooi resultaat voor de invaller. Eric van de Marel analys.eerde achteraf voor beide spelers de stellingen. Nog bedankt hiervoor Eric.

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

dsc02344.jpg