HSB Ronde 6 Lierse 2

Botwinnik ten onder tegen Lierse 2

Gerard speelde met zwart tegen Harmen Bijster en probeerde al vroeg in de partij een witte loper in te sluiten.

Wit had dit echter direct in de gaten en reageerde hierop en zwart een tempo verloor. De zwarte stelling kwam hiermee onder druk te staan. Hij verloor hierdoor een pion. Zwart probeerde nog wat lucht te krijgen door te rokeren, maar dit maakte de stelling helemaal onhoudbaar en leverde de winst op voor wit.

Wim speelde met wit tegen P. Soeterbroek die een Pirc op het bord zette. In de langzaam gespeelde variant bouwde de spanning zich in het centrum zich steeds verder op. Nadat de C-lijn open viel verspeelde Wim een tempo en daardoor ook een pion. Wim zag geen openingen tegen het sterke loperpaar van zijn tegenstander, dus toen deze remise aanbood, na hij dat na enig denken toch graag aan.

Bij Nico en A. Doeves kwam er een Siciliaan op het bord. Hij kwam goed uit de opening en stond toen een loper voor tegen een pion. Nico activeerde al zijn stukken en dat is zoals hij zelf zegt, erg makkelijk als er een stuk meer meespeelt. Na zet 27 was het toren verlies of mat en hiermee haalde Nico het eerste volle punt voor Lierse binnen.

In het spel van Johan kwam ontstond er een Nimzo-Indische stelling die in eerste instantie gelijk op ging. Doordat Johan zijn toren liet insluiten verloor hij de kwaliteit. Hierna ruilde zijn tegenstander alle stukken af en hield een toren over tegen een paard en een aantal pionnen. Hier viel niet meer tegen te doen en Johan gaf de slecht gespeelde partij op.

Dick speelde met zwart tegen Arno van der Lubben die de opening goed leek te beheersen. Hij speelde zijn opening op lichtsnelheid en Dick liet zich verleiden om ook snel te zetten. Toen de partij in een wat rustiger vaarwater kwam verloor wit een pion op de a-lijn en daarna nog een op de e-lijn. Dick offerde hierna een ‘soldaat’ zodat een andere kon promoveren en zijn tegenstander de partij opgaf.

Bij Dennis draaide een Siciliaan met een Alapin variant uit in een open stelling. Wit speelde te opportunistisch en kwam te vroeg met de dame. Zwart kon hierdoor iets meer ontwikkelen maar bleef toch passief spelen. Dit gaf wit de tijd om toch te ontwikkelen en een aanval te starten op een randpion. Nadat wit de pion gewonnen had en hierna met zijn dame de zwarte stelling binnen drong, maakte zwarte de definitieve fout. Hierdoor kon wit een toren winnen. Dit wachtte zwart echter niet af en gaf de partij op.

Ruud speelde met wit tegen Rob Splint en kreeg een paard variant van het indian op het bord. Ruud probeert al snel het centrum in handen te krijgen en het lukt hem een paard en loper in lange tijd in de hoek van het bord op te sluiten. Bij de poging van zwart zich hieruit te bevrijden maakt Ruud een fout en verliest hierbij een pion. Ruud probeert met lange afstand stukken een minder duidelijk zichtbaar mat te realiseren, echter overziet zwart alles en pareert deze dreigingen. In het eindspel ontstaat een matdreiging voor zwart, maar ook wit pareert dit goed. Hierna volgt een zet herhaling en wordt er getekend voor remise.

Jan Tamerus speelde de langste partij op bord 2 met zwart tegen Pelle Albers. Er kwam met verwisseling van zetten een Pirc op het bord. Wit bouwde een sterk centrum op en Jan gaf hierop druk met zijn lopers vanaf de flanken. Pelle ging voor pion winst en Jan liet dat, omdat hij 2 tempi won en het loperpaar. Er ontwikkelde zich een ingewikkelde strategische strijd. Jan dreigde een aanval op de koningstelling op te zetten. Toen hij ook nog dreigde de pion terug te winnen raakte zijn tegenstander wat van slag waardoor Jan kon afwikkelen naar uiteindelijk een eindspel van tweelopers en drie pionnen voor Jan tegen een toren en vier pionnen voor Pelle. De laatste fase speelde zich voor Jan zoals gewoonlijk af in tijdnood, waardoor hij zijn teamgenoten lang in spanning hield. In de ruimte die ontstond waren de lopers heer en meester en toen Jan de pionnen dreigde op te snoepen gaf Pelle zich over waar hij een half uur eerder een remise aanbod nog afsloeg.

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

img_5329b.jpg