HSB Ronde 5

Lierse 3 beleeft een zware avond tegen WSC 7

Op 20 februari speelde Lierse 3 tegen het 7e team van onze Westlandse vrienden van WSC. Op papier een gelijkwaardige tegenstander.

De avond verliep echter anders. Bijna alle Lierse spelers hadden een moeizame avond.

Op bord 1 was Wim Kröschell het eerste klaar. In de opening viel Rissalah pardoes de stelling van Wim binnen. Er werd door Wim nog stevig verdedigd, maar toen er twee torens op de A-lijn naar de laatste 2 rijen kwamen was het gedaan.

Ook Rob van Kolmschate opende niet sterk. Na een foute rokade (al) op de 12e zet stond Rob kansloos tegen Jos van de Knaap. Hij moest namelijk een loper afruilen tegen een dame. “Een leerzame blunder”, verzuchtte Rob.

Rinco Happée opende sterker tegen Ad Oomes. Na een gelijk oplopende opening gaf Rinco echter een loper weg, en vervolgens nog een toren. Tegen Ad is er dan geen redden meer aan, en de partij was dus verloren.

Een goede opening werd neergezet door Sander de l’Ecluse met wit tegen Michel Onderwater. De paarden van Michel kwamen echter steeds dichterbij. De rokade van Sander werd lastig, doordat hij de stukken niet meer goed kon ontwikkelen. Langzaam maar zeker trok Michel de partij naar zich toe.

André Feringa speelde met zwart tegen Leo Grootscholten. Na een snelle afruil van de C pionnen begon de strijd om het centrum. Alle witte zetten konden goed gepareerd worden. De loper op B4 kwam nog even in het gedrang, maar kwam naar later bleek met tempo verlies, toch nog goed terecht. Daarna werd de diagonaal B1 – H7 opgetuigd door wit. Dit was een gevaarlijke stelling voor de zwarte koning. De loper op H6 kwam er ook nog bij. Dit kon gelukkig allemaal verdedigd worden. Wit besloot tot afruilen van die lastige loper en dat kwam zwart goed uit. Na afruil van de lopers op wit werd het voor zwart wat overzichtelijker. Een afruil van de dames gaf nog meer lucht. De strijd om de C-lijn werd gewonnen door wit. Daarna leverde een ongelukkige voortgang van wit zomaar een pion op. Het afruilen van een toren leverde daarna nog en pion op voor zwart. Wit probeerde een eeuwig schaak te creëren, wat bijna gelukte. Met een paard zet van zwart werd de dekking van het witte paard weggenomen en gaf wit op. De vrij pionnen van zwart hadden een perfecte doorgang tot de promotie lijn. Hiermee was de eer van Lierse gered voor deze avond.

De laatste (langste) partij van de avond werd gespeeld door George Sleptsov (met wit) tegen Bertus Groot. Volgens George een was dit een buitengewone ervaring. Hij had Bertus wel vaker gezien, maar nog nooit tegen hem gespeeld. Het werd een moeilijke en doordachte partij, die grotendeels gelijk opging. George kreeg een mooie aanval met dame en toren, maar Bertus was juist gevaarlijk met zijn dame en 2 lopers. Bertus moest veel tijd verbruiken, om de aanval van George te pareren. Hij zag echter telkens de juiste zetten. Na deze aanval werd er veel afgeruild, en bleef George helaas achter met 5 pionnen tegen 7. De koning van George kon dit uiteraard niet meer belopen. George mag echter met trots terugdenken op de mooie partij. Zoals hij het zelf zegt: “Ik heb helaas niet kunnen winnen, maar ik heb in tijden niet zoveel plezier gehad in een partij. En ik heb er nog veel van kunnen leren ook”. Al met een leuke, leerzame avond voor alle spelers. WSC ging er echter met de 1-5 winst vandoor.

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

lierse sv 001a.jpg