HSB Ronde 5

Lierse 2 ten onder tegen HSV 2

Afgelopen maandag speelde Lierse 2 in Den Haag tegen HSV de 5de ronde van de HSB competitie. Hieronder het verslag van deze wedstrijd.

Nico speelde een onregelmatige partij, waarin in de opening en het middelspel diverse stukken werden afgeruild.

Zo belanden ze in een eindspel met gelijk materiaal. Hierbij had zwart wel het loperpaar maar had wit alle pionnen op de juiste velden staan. Het remiseaanbod werd dan ook na overleg met de teamleider geaccepteerd. Jammer voor HSV want in de na-analyse bleek het voordeel voor de tegenstander van Nico. ½ - ½

De tegenstander van Gerard Buijs begon met wit een sterke aanval en zette hem flink klem. Het was hierdoor moeilijk om op het drukke bord een opening te creëren. Toen er een open lijn ontstond leed deze in het voordeel van wit. Deze kon zijn aanval echter niet afmaken. Gerard nam met de winst van een pion de aanval over en zette tegenstander zelfs ineens mat. ½ - 1½

De tegenstander van Ruud speelde een voor hem onbekende opening. De partij leek dan ook lang gelijk op te gaan. Ruud dacht echter in het voordeel te komen toen zijn tegenstander de pionnen ,voor zijn gerokeerde koning, vooruit ging spelen. Hij maakte echter geen schijn van kans en ook nog een cruciale fout waardoor hij een toren verloor. Hierna spartelde hij nog wat na, maar moest de strijd uiteindelijk opgeven. 1½ - 1½

De tegenstander van Dennis beantwoorde zijn opening met de schotse verdediging. Dennis improviseerde hier een beetje mee. De stelling bleef lang gelijk met veel tactisch geschuif met de lichte stukken. Door iets te passief spel van zwart kon wit meer druk zetten. Opeens kon wit de dame pennen en zo een toren winnen tegen een loper. Hiermee stortte de stelling van zwart in en deze moest vrij snel daarna opgeven. 1½ - 2½