HSB Ronde 4 Pomar 1 - Lierse 1

Ruud van Heyningen debuteert tegen Pomar met een fraaie overwinning!

Op dinsdag 20 december moest het eerste achttal van de Lierse Schaakvereniging hun 4e wedstrijd in HSB-verband spelen tegen Pomar-1 in Rijswijk. Met maar liefst 4 invallers moesten de Lierenaren deze wedstrijd tegen het eerste van Pomar tot een goed einde proberen te brengen.

Invaller Ruud van Heyningen, die op het allerlaatste moment nog was opgetrommeld, mocht zijn debuut maken in het eerste achttal van Lierse. Op het 8e bord speelde zijn tegenstander een bijzonder afwijkende opening, maar Ruud speelde rustig zijn vertrouwde, zwarte spel. De witte koning werd in zijn eigen hoek opgesloten en Ruud haalde, met een diagonaal en een penning, de strop steeds strakker aan. Na een aantal gedwongen zetten moest de ‘Pomariaan’ zijn dame geven en de strijd opgeven, waardoor Ruud als enige het volle punt binnenhaalde!

Invaller Nico Alsemgeest kwam heel goed uit de startblokken tegen Frits Berendse en Nico dacht dat een doorbraak op de f-lijn een goed idee was. Maar helaas raakte hij een belangrijke pion kwijt, waarna hij – tegen beter weten in - gedwongen was tot alleen maar verdedigen. Hierna maakte Frits de partij bekwaam uit. Dick Valk viel in op bord 7 en offerde een paard tegen 2 pionnen en een aanvallende stelling. Enkele seconden later moest hij inzien, dat een loperzet veel meer zou hebben opgeleverd. Nu kon zijn tegenstander aan een aanval beginnen en de partij in zijn voordeel beslissen.

Ook Wim Poot viel in en probeerde ‘Ben-Oni’ te openen, maar die kwam niet goed uit de verf. Hij kreeg veel druk op de stelling en zijn paarden sprongen van ‘hot naar haar’. Zijn tegenstander kwam weliswaar in tijdnood, maar hij wist nog wel een gaatje te vinden, om door te stormen naar de achterste lijn en de partij te winnen.

Cock Hazeu kreeg aan bord 1 de Hollandse verdediging tegen zich. Cock kwam beter te staan en wist uiteindelijk een (centrum-)pion te winnen. Maar in de open stelling die overbleef, had zijn tegenstander een sterke loper tegenover Cock’s zwakke paard. Met een herhaling van zetten berustten beide spelers in remise.

Annemarie Voorberg speelde een interessante partij. Beide spelers zetten de partij scherp op met kansen over en weer. In het eindspel maakte Annemarie een fout en toen was het direct over en uit.

De tegenstander van Gera de Jong kreeg het loperpaar en ging zonder succes in de aanval. Na veel afruilen bleven een dame, een loper en 7 pionnen over, in een gelijke stand. Nadat tot remise was besloten, bleek dat Gera door het oog van de naald was gekropen. Haar tegenstander had namelijk (achter het bord) niet gezien, dat hij de kwaliteit had kunnen winnen en Gera’s stelling open had kunnen breken!

De partij van Teun van Dijk speelde zich in eerste instantie af om het pionnetje op c2, dat uiteindelijk verloren ging. Teun streed – in belang van het team - verbeten door, zelfs ook toen hij nog een pion verloor. Zijn tegenstander bleef behoedzaam en geconcentreerd spelen en maakte het vakkundig af.

Met een nederlaag van maar liefst 6 – 2 dropen de Westlanders af uit het Rijswijkse!

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

dsc02348.jpg