HSB ronde 1 Lierse 2

Flinke nederlaag voor Lierse 2 tegen Voorburg 1

Op dinsdag avond 18 oktober speelde het 2e Lierse team zijn eerste wedstrijd in de HSB competitie. Hierbij moest naar Voorburg gereisd worden naar een adres dat op het laatste moment nog werd gewijzigd. Een aantal teamleden had zich al ingelezen en Voorburg zou een zware dobber worden. Tijdens de discussie hierover gaf Gerard aan wel op bord 1 te willen spelen een aanbod wat Piet Quak, de invaller van Nico, graag aannam.

In de partij van Gerard, zoals gezegd op bord 1, verdwenen de dames al vroeg in het spel van het bord en kreeg hij een losse pion in het centrum. Zwart wist echter met veel handigheid een voorsprong te nemen in de strijd om de doorgebroken pion. Dit deed hij door de doorgebroken pion te blokkeren en een andere pion te slaan. Nadat de alle zware stukken van het bord waren verdwenen volgde er nog een strijd voor promotie. Hierbij kwam Gerard echter 1 tempo te kort waardoor de tegenstander zijn promotie kon voorkomen en de wedstrijd naar zich toe kon trekken.

Op bord 2 speelde de kersverse voorzitter van De lierse Jan Tamerus een partij tegen de aangetrokken trainer van de nieuwe Lierse jeugdafdeling, Frans Pieter v/d Bos. Uw verslaggever zou denken “een goede onderhandelingspositie”. Er werd echter serieus en tot de laatste minuut geschaakt. Dit was dan ook de langslopende partij van de avond waarbij Jan in tijdnood en vrijwel gelijke stelling remise aanbood. Dit werd, met de winst in het achterhoofd geaccepteerd door Frans Pieter.

Wim Poot speelde op bord 3 met wit een Franse opening waarbij hij koos voor een doorschuif variant. Hiermee kwam hij direct al onder druk te staan. Langzaam maar zeker verloor Wim terrein. Toen zwart ook nog zijn stukken op de h-lijn kon verdubbelen leek de partij voor Wim gedaan. Wim besloot daarom maar om in de tegenaanval te gaan! Misschien wel tot schrik van zijn tegenstander die een foute zet deed en Wim ineens een mat in 3 bezorgde. Wim liet het dan ook niet na die te verzilveren.

In de partij van Dick Valk werd er een Siciliaanse opening op het bord getoverd. Dick zag hierbij een dubbele aanval over het hoofd en hierdoor een kwaliteit achter te staan. De gigantische aanval op zwarts rokade die hier snel op volgde werd hem fataal.

Johan speelde op bord 5 een Engelse partij waarbij hij al snel in de verdrukking kwam. Toen hij dacht het lek boven te hebben verloor hij toch nog de kwaliteit door een paardzet. Johan bleef echter goed verdedigen en wist er uiteindelijk nog remise uit te halen.

De partij van Piet Quak op bord 6 opende rustig en werd er voorzichtig gespeeld. Pas tegen het eind van de partij was er wat te beleven en werd het leuk. Piet ruilde een loper tegen een paard, maar dat bleek naderhand pas. Wit had de goede loper over en kon zo 2 pionnen oppeuzelen. Piet probeerde nog wat er te redden, maar moest uiteindelijk op geven.

Op bord 6 speelde Ruud een gesloten dame opening waarbij stelling met de pionnen bijna geheel werd dicht geschoven. Zwart wist als eerste kort te rokeren en nadat wit dit had gedaan vervolgde Ruud met een aanval op de rokade stelling van zwart. Via de halfopen f lijn manoeuvreerde hij zijn dame en de torens op de g en h lijn. Zijn tegenstander wist alles goed te verdedigen. Er ontstond een soort van remisestelling en na een aantal herhalingen van zetten bood zijn tegenstander ook remise aan. Dit deed hij echter voordat hij had gezet. Ruud gaf aan dat er eerst een zet gedaan moest worden voor het remiseaanbod en wachtte af. Het remiseaanbod kwam echter niet meer en er werd door gespeeld. Waarschijnlijk door verwarring of door onachtzaamheid deed Ruud direct een verkeerde zet met zijn dame. Hierdoor kon zwart eindelijk zijn beginnen en hiermee de partij naar zich toe trekken.

Invaller Sander speelde op bord 8 tegen de hr Rietveld. Hij begon zijn partij wel goed maar verloor op een gegeven moment een paard en kreeg wit een opening om mat te gaan zetten. Sander probeerde zich uit alle macht hiertegen te verdedigen, maar nadat er nog 3 pionnen van het bord waren verdwenen gaf hij de strijd op.

De Lier ging derhalve met een matige score van 6 – 2 naar huis.

Jeugdpuzzel

Zwart aan zet wint. (stap 2)

herfsttoernooi2006-5.jpg