Haeghe Ooievaar 3 te sterk voor Lierse 2

Op 10 februari kwam Haeghe Ooievaar 3 op bezoek in Lierse. Lierse 2 stond qua wedstrijdpunten gelijk met deze Haagse club, maar had een bordpunt minder. Zaak dus om deze wedstrijd te winnen.

Wim Krösschell had geen tegenstander, dus het eerste punt was al gelijk binnen.

André Feringa speelde op bord 5 tegen meneer Bes. Na een beetje Siciliaanse opening won André al snel een pion. Daarna ging het lang gelijk op. Door een misrekening kwam André een pion voor een kwaliteit achter en een betere pionstelling voor meneer Bes. Dit leverde afdoende resultaat op, omdat één van de torens van meneer Bes kon binnendringen. Toen gaf André het maar op.

Jan Dirk Stoorvogel speelde op bord 8 tegen een sterke tegenstander, meneer Croes. Jan Dirk kwam een kwaliteit achter te staan. In het eindspel stond Jan Dirk een tijdje schaak, wat beide spelers niet door hadden. Om schaak op te heffen had Jan Dirk maar één zet, waarop mat volgde. Omdat beiden de schaak niet opmerkten, speelden ze dus vrolijk verder. Toen Jan Dirk zijn loper moest offeren om het halen van een dame tegen te houden, gaf hij het op. Hij had in ieder geval een leuke avond gehad.

Op bord 7 speelde Rob van Kolmeschate tegen Mike de Torbal. De partij ging gelijk op. Op den duur valt Rob aan, maar mat zetten lukte niet. In het eindspel met beiden 2 torens op het veld, stonden de torens van Mike sterker en kon Mike mat zetten. Rob baalde enorm, remise was volgens hem “eerlijker” geweest.

Gerard Buijs speelde op bord 3 tegen W. de Groot. Beiden speelden aanvallend, waardoor er veel stukken aan beide kanten aangevallen werden. Na wat ruilen was het meneer De Groot die de actieve aanval over hield. Gerard wist nog handig een kwaliteit te winnen, maar dit was niet genoeg om de aanval van meneer De Groot af te slaan. Uiteindelijk was de aanval echter niet voordelig genoeg en wist Gerard de partij toch te winnen.

Op bord 2 speelde Ruud van Heyningen met wit tegen Peter Wermerkerken en begon de partij aanvallend.
Maar na een mindere loper zet van Ruud nam Peter de aanval over en kreeg Ruud het zwaar. In het eindspel probeerde Ruud zijn tegenstander nog te overrompelen, maar die doorzag alles en speelde de partij netjes uit.

Sander L’ Ecluse speelde op bord 4 tegen Hans Hendriks. De partij begon met e4 – C6. Sander kwam later in de pot wat slechter te staan, daardoor moest Sander veel verdedigen. Op het eind maakte hij een fout, waardoor hij mat kwam te staan.

Het eerste bord was bezet door Johan van den Berg en Michelle de Liefde. Ze speelden een Siciliaanse partij. Johan won een pion en kwam beter te staan. Toch kon hij niet winnen en kwamen hij en Michelle remise overeen
Heelaas. Ook Haeghe Ooievaar 3 was te sterk voor Lierse 2.

Met nog maar twee wedstrijden te gaan, wordt het nog hard strijden om degradatie te ontkomen.

Overzicht voor ronde 21, gespeeld op 10-02-2020
Frans Pieter v/d Bos Hans Nieswaag 1-0