Lierse 1 behaalt mooie winst op Schaakmat Westland 3

Lierse 1 stond op de laatste plaats in klasse 2. Daarom moest deze wedstrijd gewonnen worden. Vol goede moet vertrokken we daarom naar Naaldwijk.

Teun van Dijk speelde op bord 6 tegen Amit Mandelbaum. Op de 11e zet gaf Teun zomaar een pionnetje weg en was de strijd eigenlijk al gestreden. Maar op de 24e zet blunderde Amit ook, alleen koste hem dat 2 paarden tegen 2 pionnen. Met het loperpaar voor tegen enkele pionnetjes gaf Amit de pijp aan Maarten.

Dick Valk speelde tegen Jan Dekker op het 1e bord. Het was de tactiek van het team om het grootste talent van de tegenpartij te verkwisten en dat is dus gelukt. Helaas voor Dick lukte het hem niet om er een half puntje uit te slepen. De partij verliep niet verkeerd. Beide partijen moesten opletten op hun ongedekte dames en daarin was Jan toch iets beter. Jan wilde afruilen en Dick niet, waardoor hij zijn dame zodanig neerzette, dat zijn loper verloren ging tegen een pion. Dick won wel weer een pion terug, maar zette daarbij zijn dame verkeerd, waardoor de partij verloren ging.

Ook Wim Poot werd door het team opgeofferd. Hij speelde op het 2e bord tegen Jordy Zuidgeest een superscherpe Trakler variant. Jordy was erg verrast, maar nam de tijd om een oplossing te verzinnen en die werd ook gevonden. Wat volgde was een knotsgekke open partij, waarin Wim helaas in Jordy zijn meerdere moest erkennen.

Jan Tamerus speelde op het 3e bord met wit tegen Vincent Kuivenhoven. Er ontspon zich een hevige strijd om het centrum. Vincent posteerde zijn torens en Jan vooral zijn lopers achter deze pionnen. Toen de centrum pionnen in beweging kwamen leek Jan goede kansen op een koningsaanval te krijgen. Vincent manoeuvreerde echter bekwaam wat stukken naar de koningsvleugel. Hij kreeg daar net voldoende tijd voor. Jan voelde zich wat bedreigd en er werden stukken afgeruild. In het vervolg van de partij zagen geen van beiden nog winst mogelijkheden. Ze deelden het punt.

Ar Verduijn speelde met wit tegen Jan van den Ende. De Engelse opening kwam op bord 5 en er werd al snel gerokeerd. Vervolgens kwam er groot gevecht om het centrum. Ar had de beste papieren en Jan moest alle zeilen bijzetten om niet in allerlei valletjes te trappen. Ar had zwart in een zware omknelling maar het lukte hem niet om er winst uit te halen. Toen er uiteindelijk een eindspel ontstond met ongelijke lopers, werd besloten om het punt te delen. Remise!

Op bord 8 speelde Sandra van den Berg tegen Kees Flikweert. Na de opening kwam er een ingewikkelde stelling op het bord. Sandra forceerde een opening, maar daardoor verloor ze een pionnetje. In het eindspel veroverde ze hem terug, waarna haar Kees remise aanbood. Net toen Sandra dit wilde aannemen, zag ze de winnende zet. Kees gaf het daarna snel op.

In een gelijkopgaande partij zocht Annemarie Voorberg tegen Jos Bruin op bord 7 naar een opening. Uiteindelijk probeerde zij in tijdnood in een ‘alles-of-niets’ poging met een stukoffer mat te forceren. Of het helemaal goed was is niet duidelijk, maar in elk geval pakte het goed uit en was het punt binnen.

Frans Pieter van der Bos speelde tegen Frits van der Gaag. Deze koos voor de afruilvariant van het Frans. Een opstoot van de pionnen naar c5 en b4 werd ondermijnd met b6 en a5. In combinatie met een schijnoffer won FP een pion. Frits verdedigde zich net als anders taai. FP ruilde teveel stukken af en het ontstane pionneneindspel met een pion meer was nog lastig om te winnen maar meer dan genoeg voor remise.

Nadat Annemarie Lierse op 4-3 had gezet, kon FP in het teambelang remise aanbieden. Frits had geen keus en accepteerde. Zodoende was de winst op de koploper binnen. De tactische opstelling bleek een prima keuze te zijn geweest.

Overzicht voor ronde 20, gespeeld op 04-02-2020
Rinus v. Rodijnen Jan Prins 1-0