Lierse 2 hoopt op een schitterend uiteinde van 2019.

Op 9 december 2019 speelde Lierse 2 hun 3e competitie wedstrijd tegen het 1e team van Voorburg. Beide teams hadden 2 wedstrijdpunten uit 2 wedstrijden. Alleen had Voorburg iets meer bordpunten. Zaak voor Lierse dus om te winnen.

André Feringa was als eerste klaar. Hij speelde op bord 6 tegen Farid al Patty een mooie opening. Echter op zet 11 en 14 maakte André een fout ten koste van de f-pion. Hij kon daarna zijn stelling gesloten houden. Uiteindelijk kon Farid met zijn toren op de b-lijn een doorbraak forceren waardoor ook de d-lijn voor Farid sterk werd. Met beide torens van Farid op de 2e lijn was het voor André te veel en gaf hij op.

De partij van Sander de l’Ecluse tegen Adrey Caljé op bord 3 begon met d5-d4, c5. Door deze opening moest Sander snel verdedigen en daardoor kwam hij een loper achter te staan. Wat uiteindelijk tot zijn verlies leidde.

Gerard Buijs speelde op het 1e bord tegen Martin Mellens. Na de opening kwam Martin al snel, na afruilen, een stuk op voorsprong. Gerard kon nog wel een pion winnen met dreiging op eeuwig schaak. Hier speelde Martin netjes omheen en kwam Gerard een stuk tegen een pion achter. Martin weet met voorzichtig spel de voorsprong te houden tot het eindspel, waar Gerard niet genoeg stukken meer had om de pionnen van Martin te stoppen. Gerard gaf het toen op.

Op bord 8 speelde Jan Dirk Stoorvogel tegen Hans van Lis een mooie partij. Volgens Jan Dirk was Hans een zeer sterke tegenstander die allemaal zeer doordachte zetten deed. Jan Dirk was dan ook blij dat Hans zijn remise aanbod accepteerde.

Wim Krösschell speelde tegen Jan Nienhuis op bord 5. Wim ruilde al vroeg in de opening de paarden voor zijn lopers af en zette lekker druk op de stelling van Jan. Hij wachtte op een foutje van Jan, maar maakte er zelf één. Wim verloor een belangrijke pion die zijn paard verdedigde, waardoor de partij over was.

Ruud van Heyningen speelde met wit tegen Rob van de Kamp. Op bord 4 ging de partij redelijk gelijk op, al vond Ruud zelf dat Rob beter stond. Toch wist Ruud druk op de stelling van Rob te zetten. Toen Ruud op op 2 manieren schaak kon geven, maakte hij een verkeerde keuze en daarna deed hij ook een foute zet. Hierna kon Rob met de vrijpionnen doorlopen en de partij afmaken.

Op het 2e bord speelde Johan van den Berg tegen Atul Vaishampayan een Koning-Indische partij. Johan kwam een pion achter te staan, maar stond niet slechter. Er ontstonden een aantal open lijnen en Atul kreeg een sterke vrijpion. Die Johan kon tegenhouden. Daarom werd uiteindelijk tot remise overeengekomen.

De laatste partij die nog bezig was, ging tussen Rob van Kolmeschate en Hans Visser op bord 7. Hans viel gestaag aan en stond op den duur 2 pionnen voor. Rob voerde de druk op en Hans kwam steeds meer onder druk te staan. Uiteindelijk maakte Hans een grote fout. Hij gaf zijn dame weg, waarna Rob net binnen de tijd schaakmat zette.

Helaas een 2-6 nederlaag. Nu maar hopen dat het team in het nieuwe jaar beter schittert.

Overzicht voor ronde 14, gespeeld op 09-12-2019
Adriaan Verduijn Annemarie Voorberg 1-0