Lierse 2 op bezoek bij de Haagse Schaakvereniging

Op maandag 4 november speelde Lierse 2 een uitwedstrijd tegen het 2e team van de Haagse Schaakvereniging (HSV).

Gerard Buijs was als eerste klaar met zijn partij tegen Wouter Remmerswaal op bord 4. Gerard maakte een blunder, waardoor hij al vroeg op de avond de partij kon opgeven.

De partij op bord 7 tussen Jan Dirk Stoorvogel en Selahattin Ciftci was de volgende partij die klaar was. Ook Jan Dirk wist zijn partij niet te winnen. Dus stonden we al vroeg op de avond met 2-0 achter.

Sander de l’Ecluse speelde op bord 5 tegen Willem Hessels, die door een goede aanval een pion van Sander veroverde. Dankzij een sterke verdediging wist Sander de partij toch op remise te houden.

Op bord 2 speelde Ruud van Heyningen zijn geliefde opening tegen Peter Huybens, al kwam deze dit keer niet geheel uit de verf. Met het offeren van een paard dacht Ruud pionwinst te krijgen met een pionvork op 2 paarden. Dit kwam echter niet heel voordelig uit. Na wat onnauwkeurige zetten van beide zijden werd remise overeengekomen.

Rob Kuyvenhoven, de tegenstander van Rob van Kolmeschate op bord 6 viel continu aan, waardoor Rob van K het merendeel van de partij aan het verdedigen was. Op den duur werden er flink wat stukken afgeruild en was de druk beduidend afgenomen. Uiteindelijk kreeg Rob van K een dame tegen Rob K’s 2 torens en 2 pionnen. Beiden zagen echter de winst niet, waardoor er tot remise werd besloten.

Wim de Lange kon op de 7e zet een pion winnen van Henk Bouma op bord 8. Hierna ging Wim in de aanval, maar kon hij niet door de stelling van Hans komen. Daarna ging Henk in de aanval en kon hij een pion terugpakken. Daarna ging Henk afruilen, waardoor de partij uiteindelijk in remise eindigde.

De tussen stand was nu 4-2 voor HSV. De laatste twee partijen moesten dus gewonnen worden om niet de hele wedstrijd te verliezen. Alle hoop was nu op de Van den Bergen gevestigd.

Johan van den Berg speelde Koning-Indisch op bord 3 tegen Jim Loke. Na 10 zetten beging Johan een blunder, een toren werd tegen 2 stukken geruild. Jim bleef rustig spelen en het eindspel was uiteindelijk verloren voor Johan. 5-2 voor HSV. Verloren dus.

Alleen Sandra van den Berg was nog bezig tegen Franck Mellens. De opening verliep chaotisch en Franck won een pionnetje. De stelling stond aardig dicht en Sandra dacht wel dat het remise zou worden. Ze kon echter in het eindspel met een loper offer een toren winnen, en daarna nog een pion. Dit gaf de mogelijkheid om met haar pion naar de overkant te lopen. Door met haar toren de loper van Franck te ruilen, kon hij die pion ook niet meer tegen houden en gaf hij het op.

We verloren dus uiteindelijk met 5-3. Maar tegen een team dat 115 rating punten sterker was, is dat geen schande.

Overzicht voor ronde 9, gespeeld op 04-11-2019
Gera de Jong Frans Pieter v/d Bos remise