Lierse 1 krijgt een pak slaag van DD

In  oktober ging Lierse 1 op schaakbezoek bij DD in het Nationaal Schaakgebouw. Nadat we met de auto van Gera heel Den Haag hadden door gekard, moesten we een plekje vinden in de van Speykstraat.
Het stond er hutje-mutje, maar helemaal aan het eind konden we een plekje vinden. Met vereende krachten en op aan wijzigingen, werd de auto in een kleine opening gepropt. En daar moest nog voor betaald worden ook. Na een flinke wandeling kwamen we bijna nog te laat bij DD aan. Gelukkig waren de anderen er al.

Na een uur wachten was het eerste punt binnen. De tegenstander van Gera de Jong op bord 3 kwam niet opdagen.

Wim Poot speelde met wit tegen Jacques van Herpen een Siciliaanse partij op bord 7. Beide spelers stelden de rokade uit, waardoor er veel spanning op de stelling kwam. Na een mogelijk onjuiste paardenzet van Jacques, gokte Wim op een niet door te rekenen combinatie in de hoop kwaliteit te winnen. Wim had uiteindelijk een toren en 2 pionnen tegen een loper en een paard. Daarna rokeerde Wim alsnog. Wat gewoon een blunder was. Jacques rekende hier keurig mee af.

Op bord 5 lette Dick Valk niet op zijn h3 pion en de loper terug pakken werd hem niet. Toen Dick ook nog eens een open lijn verkwanselde, moest hij op de trucen toer. Maar dat kosten nog eens 2 pionnen na de dame afruil.

Ernst Roscam Abbing was de tegenstander van Sandra van den Berg op bord 2. Ze kwam al snel vast te staan, waardoor het moeilijk manoeuvreren was. Ernst won hier en daar een pionnetje, waardoor ze er uiteindelijk 3 achter stond. Die van Ernst waren hierdoor niet meer tegen te houden, waardoor ze het maar op gaf.

Frans Pieter begon op bord 1 met een kwartier achterstand tegen Frans Engering. Het werd een Grünfeld. Beide partijen zette het goed op. Het werd een spannende strijd. Engering speelde het heel actief en FP had veel tijd nodig. Hij verspeelde onnodig de kwaliteit. Ook toen was het nog gecompliceerd en waren er nog kansen. Echter het vaantje viel. Jammer. Goed gespeeld en toch verloren. Maar gelukkig had zijn tegenstander ook goed gespeeld. En was zijn overwinning toch wel verdiend. Tijd was de grote tegenstander van FP deze avond.

Op bord 4 speelde Teun van Dijk tegen Frans van Kampen. In een gesloten Siciliaan moest Teun of de kwaliteit inleveren of zijn pionnenstructuur laten ruineren. Hij koos voor het eerste en liep nog 3 uur lang achter de feiten aan. Na lang, heel lang spartelen moest hij de winst aan de DD-er laten.

In een wilde partij had Annemarie Voorberg op bord 6 veel meer tijd nodig omdat zij dacht dat zij ergens iets kon forceren. Dit lukte niet, maar ze probeerde wat te offeren. Helaas lukte het niet om door te drukken en in tijdnood blunderde ze waar meneer Shin meteen kundig gebruik van maakte.

Op bord 8 speelde Jan Tamerus tegen Rein de Ruiter met zwart een partij waarin de strijd lange tijd om het centrum ging. Toen dat was gestabiliseerd zette Jan druk op de damevleugel. Hoewel dit niet meteen resultaat opleverde dwong het zijn tegenstander wel in een mindere stelling. Uiteindelijk leverde dit wel materiaal op. Het eindspel was voor Jan gewonnen, maar aan het eind van de partij begonnen beide spelers te schutteren. Jan zag een grote fout van zijn tegenstander niet. Even later zag zijn tegenstander de blunder van Jan natuurlijk wel. Einde partij, Jan kon opgeven.

De uiteindelijke eindstand was dus 7-1.
Treurig gingen we na afloop op zoek naar onze auto’s, die we na enig steekwerk weer onbeschadigd uit hun parkeerplaatsen kregen.

Overzicht voor ronde 8, gespeeld op 28-10-2019
Piet Quak Wim Krösschell 0-1