Goed begin externe wedstrijden voor de Lierse Schaakvereniging

Op 30 september 2019 werd de eerste extrerne wedstrijd van dit seizoen gespeeld.
Het tweede team van de Lierse Schaakvereniging speelde thuis tegen het vierde team van Rijswijk.

Johan van den Berg speelde op het eerste bord tegen Doeke Huitema.
Na een Siciliaanse opening kwam Johan iets beter te staan en dacht hij een stuk te winnen.
Dit was echter toch niet goed en hij kwam minder te staan. Uiteindelijk kon hij er toch nog remise uit halen.

Op bord 7 haalde Wim Krösschell de eerste punt voor Lierse binnen. In zijn partij tegen Mireille Rubert duurde het even voor er een stuk viel. Wim kon continu druk zetten en hij hoopte op een foutje van zijn tegenstandster, en die kwam.
Haar dame kwam in het nauw te staan en toen was het snel gebeurd.

De tegenstandster van Gerard Buijs, Johanna van Schaik op bord 2, kon na de opening goed druk zetten met een open c-lijn. Waardoor zij een grote aanval op het paard van Gerard kon opzetten. Door een foutje van Johanna kon Gerard de schade beperken en verloor hij geen stuk. In het eindspel had Gerard een dame tegen een toren en een loper. Johanna vond toch nog een winnende combinatie en na het slaan van de dame gaf Gerard het op. 1,5 -1,5.

Op bord 6 ging het in het begin gelijk op. De stelling van Sander de ‘l Ecluse tegen Roelof Marle werd later echter zwakker. Tijdens het eindspel ging het weer gelijk op, maar door een fout van Roelof kon Sander winnen.

Wim de Lange kwam in de opening 2 pionnen voor te staan, maar in zijn jeugdige enthousiasme vergat hij zijn verdediging en verloor zijn partij op bord 8 tegen Wim Veerkamp, waardoor de stand op 2,5 – 2,5 kwam.

Op bord 5 was Jan Zonneveld van plan om de partij tegen Peter Ketting scherp op te zetten. Het liep anders.
De openingszetten waren goed, totdat Jan zijn paard naar a6 speelde met de bedoeling dit beest naar c7 te spelen.
Je kent het gezegde paard aan de rand, ellende in het land. Dit zetje had hij met succes al eerder gespeeld in een Benoni.
Jan was echter niet in goede doen, slechte nachtrust gehad en niet geconcentreerd.
Nu was het echter een dodelijke fout doordat zijn tegenstander daarop een dubbele aanval had.
Zijn paard moest terug en hij verloor de pion op d7 waarna en de dames werden geruild. Een verloren partij natuurlijk, de pion met tempoverlies verloren en geen compensatie. Hij kon de rest van de partij kansloos blijven keepen, maar moest uiteindelijk capituleren.

Piet Quak begon zijn partij zwak tegen Sebastiaan Ketting, en moest een paard tegen een pion afgeven. Piet ging wat meer nadenken en zijn tegenstander werd wat onnauwkeuriger. Dat had tot gevolg dat de stand op het bord gelijk kwam te staan. Zijn tegenstander bood daarom remise aan, dat Piet niet accepteerde. En terecht want Piet won het eindspel.

De stand was nu 3,5 – 3,5 en alleen de partij tussen Ruud van Heyningen en Jan Kommer op bord 4 was nog bezig. Bij aanvang ging de partij gelijk op, maar uiteindelijk kon Ruud wat pionnen oprapen. Jan hield het aan het eind nog lang vol en vocht voor wat hij waard was. In de tijdnood van zijn tegenstander wist Ruud een toren te winnen en daarna met schaak de dame. Hierna gaf zijn tegenstander het op.

Lierse won dus met 4,5 – 3,5 van Rijswijk. Een goed begin van het nieuwe seizoen.

Overzicht voor ronde 4, gespeeld op 30-09-2019
Gera de Jong Simon v. Swieten 1-0