Enkele spelers waren niet zuinig op hun dames.

Frans Pieter v.d. Bos koos voor de Engelse opening tegen Ar Verduin. Laatstgenoemde speelde zijn eigen variant. Maar niet met succes. Het experiment kostte hem een volle pion. Er ontstond een toreneindspel met een pion meer voor Frans Pieter. Door een onnauwkeurige zet maakte Frans Pieter het zichzelf toch nog lastig. Uiteindelijk won hij het eindspel toch.

In een damegambiet in de partij Leen Kemeling tegen Rinus van Rodijnen ging het lange tijd gelijk op.
Langzamerhand werd Leen sterker door een aanval via de koningsvleugel. Een onnauwkeurige zet van Rinus betekende dame verlies en hij gaf toen gelijk op.

Piet Quak en Wim Poot speelde een knotsgekke partij, welke vanaf zet drie niet in de boeken voorkomt. Piet begon zwak en moest daarna alle zeilen bijzetten om niet gelijk te verliezen. Dat deed hij goed en de partij kwam in evenwicht. Na een felle strijd, die niets opleverde werd remiseaanbod van Wim geaccepteerd.

Remco Trompetter won in de opening tegen Sandra van den Berg twee stukken tegen een toren. Hij bouwde een mooie aanval op tegen de koning van Sandra. Door een klein foutje verloor hij zijn dame en gaf hij even later op.

Overzicht voor ronde 2, gespeeld op 16-09-2019
Frans Pieter v/d Bos Adriaan Verduijn 1-0