Lierse Schaakseizoen start nieuw schaakseizoen met vier nieuwe leden!

Op maandag 9 september werd bij de Lierse Schaakvereniging de eerste ronde van het nieuwe seizoen van de interne competitie gespeeld. Maar liefst 4 nieuwe leden hadden zich aangemeld, om voortaan wekelijks hun partijtje schaak bij Lierse te spelen:

Nick Persoon en Jan Zonneveld – die na enige tijd afwezig geweest te zijn – werden opnieuw lid van Lierse. Voorts spelen Remco Trompetter en Wim de Lange naast hun 2 wekelijkse partijen bij Regina Pacis nu ook invDe Lier.

Ar Verduijn speelde met wit de Engelse opening tegen Sandra van den Berg. Al snel verloor Sandra een tempo en daardoor ging het initiatief naar Ar, die nu heerlijk kon ontwikkelen en terrein winnen. Sandra moest zich terugtrekken en wat ze ook creatief probeerde, ze bleef opgesloten staan. Uiteindelijk kon Sandra materiaalverlies niet meer voorkomen en gaf op.

Jan Tamerus speelde met wit tegen Piet Quak, die Jan vroeg in de partij uitdaagde een agressieve zet te doen. Jan antwoordde met evenveel agressie, waarop Piet eieren voor zijn geld koos. De partij draaide uit op een remise, waarmee beide spelers tevreden waren.

Teun van Dijk speelde met zwart de Siciliaan tegen Wim Poot. Na een rustig begin werd het langzaam scherper. Wim probeerde met dame en loper de koningsstelling van Teun – via de diagonaal – onder druk te zetten, terwijl Teun over de damevleugel terrein veroverde met zijn pionnen. Beide spelers moesten door deze druk concessies doen. Dit resulteerde langzaam in een afruil van stukken. Beiden maakten geen fouten. Wim dacht een stuk te gaan winnen, maar dat was echter niet het geval, waarna de vrede getekend werd.

Frans Pieter van den Bos koos voor de Engelse opening tegen Dick Valk. Laatstgenoemde offerde een pion met vage kansen op de lange termijn. Uiteindelijk stond FP echter een gezonde pion voor, maar hij besloot die terug te geven om actief spel met zijn lopers te krijgen. Dat werkte, hoewel Dick met een actieve toren en wat verwikkelingen de strijd gaande probeerde te houden. Dick moest uiteindelijk zijn passief staand paard inleveren en gaf direct op. Een leuke partij waar veel in zat.

Overzicht voor ronde 1, gespeeld op 09-09-2019
Frans Pieter v/d Bos Dick Valk 1-0