Frans Pieter van den Bos (snelschaak)kampioen én bekerwinnaar!

Frans Pieter van den Bos koos in die bekerfinale tegen Ar Verduijn voor de Engelse opening. Het gevolg was een zeer interessante partij, waarbij Frans Pieter steeds het initiatief had en hij zelfs een gezonde pion kon winnen. Maar omdat hij verkeerd terugsloeg, kon Ar het vege lijf redden. Frans Pieter moest even alle zeilen bijzetten, om niet in moeilijkheden te komen en dat lukte. De f-lijn ging open en Frans Pieter nam deze lijn met zijn twee torens in bezit. Maar Ar was niet van plan om zich te laten inpakken en dus werd er aanvallend verdedigd. Uiteindelijk werd er veel afgeruild, was de angel uit het spel en werd er tot remise besloten.

Omdat er een bekerwinnaar moet zijn, moest er ge-snelschaakt worden. In de daarop volgende vluggerpartij vergaloppeerde Ar zich, waarna Frans Pieter een paard kon winnen. Daarna was het voor Frans Pieter een kwestie van afwikkelen en de buit binnenhalen. Frans Pieter won de wedstrijd en ook de BEKER! Frans Pieter werd dus voor het tweede jaar clubkampioen én bekerwinnaar én snelschaak kampioen! Proficiat!

In de partij tussen Gera de Jong en Dick Valk kwam Gera iets beter te staan. Maar door een te vroeg gespeelde pion op h4 rokeerde Dick lang, waarna Gera haar pijlen van de koningsflank op de damevleugel moest gaan richten. Lang twijfelde ze of ze met een loper de dame van Dick moest aanvallen of met het paard schaak moest geven. Gera maakte de verkeerde keuze, waardoor de dames er af gingen. Dit leverde wel een pion voor Gera op, maar deze kon Dick eenvoudig terugwinnen. Dick kreeg nu zelf kansen om een aanval op te zetten, maar deze sloeg niet door. Het werd steeds later op de avond en om een uur of elf zag Gera geen mogelijkheden meer voor de winst en daarom bood ze remise aan. Dick pakte die met beide handen aan, waardoor Dick op de eindstand tweede bleef en Gera derde.

Overzicht voor ronde 27, gespeeld op 01-04-2019
Frans Pieter v/d Bos Adriaan Verduijn remise