Lierse-1 wint ruimschoots van Pomar-1 (5,5 – 2,5)

Op dinsdag 6 november moest het eerste achttal van de Lierse Schaakvereniging hun tweede wedstrijd in HSB-verband spelen. Dit evenement vond plaats in de speelzaal van Pomar in Rijswijk. Beide teams wilden natuurlijk winnen, want beide achttallen hadden hun eerste wedstrijd verloren.

Ar Verduijn opende met wit op bord 1 met zijn favoriete opening c4. Na de tweede zet van Ar (e4), antwoordde zwart met f4 en dat is niet altijd zonder risico. Dat bleek ook nu, want
Ar kon met de dame op h5 schaak geven en met het paard erbij won hij een toren voor een paard. Zwart had nog wel het loperpaar, maar uiteindelijk moest hij – met zorgvuldig spel van Ar – na 42 zetten opgeven.

Cock Hazeu moest met zwart aan het tweede bord secuur verdedigen tegen Pomar’s Kees Vink. Net toen het lek boven leek te zijn, zette Cock onnodig zijn dame buitenspel. Kees kwam onmiddellijk met zijn dame via de damevleugel ‘op bezoek’. De stelling van Cock kwam direct in grote problemen; hij probeerde nog een remiseaanbod, maar Kees sloeg dat terecht af en rolde Cock op.

Frans Pieter van den Bos speelde deze keer op het derde bord. Strategisch zette hij zijn partij vakkundig op. Eerst snoepte hij een pionnetje en even later begon hij een vernietigende aanval op de koningsstelling. Uiteindelijk was die niet meer te stuiten, waarna FP de vis op het droge haalde.

Teun van Dijk speelde met het vierpaarden spel een complexe, maar boeiende pot. Beiden speelden secuur en maakten geen foutjes, terwijl dreigingen tijdig werden gepareerd. Toch zag de Engels sprekende ‘Pomariaan’ nog kansen, want een remiseaanbood sloeg hij af. Toen hij de tussenstand van 2 – 5 voor Lierse te horen kreeg, accepteerde hij alsnog de ‘draw’.

Gera de Jong creëerde in haar partij veel dreigingen met haar loperpaar, waardoor de Rijswijker veel tijd nodig had. Nog meer tijd had hij nodig, toen Gera met een pionnetje naar de overkant ging wandelen. Gera kwam een pion voor, maar de partij werd al in haar voordeel beslist, toen haar tegenstander door de vlag ging.

Annemarie Voorberg speelde op bord 6 tegen Frits Berendse en beiden schoven in de opening hun pionnetjes aanvallend naar voren, waarna een interessante open stelling ontstond. Toen één van de gevaarlijkste stukken van Frits werd afgeruild, ontstonden er plotseling volop kansen voor Annemarie. Daar maakte zij gebruik en het verlies voor Frits was niet meer te voorkomen.

Dick Valk kreeg in zijn partij een iets betere stelling, maar hij wist de juiste voortzetting niet te vinden. Door zijn dameruil, kwam een pionnetje te ver naar voren en was daardoor niet meer te dekken met verlies van de partij tot gevolg.

De partij van Wim Poot kenmerkte zich door een mooie strijd in het centrum. Wim kon met zwart tot tweemaal toe voordelig ruilen, waardoor de vijandelijke koning bloot en onder druk kwam te staan. De witte dame raakte opgesloten en moest worden afgeruild. Hierbij won Wim een toren, waarmee de buit binnen was.

Met een mooie overwinning van 5,5–2,5 verliet Lierse het grote, donkere Rijswijkse bos.

Overzicht voor ronde 9, gespeeld op 05-11-2018
Frans Pieter v/d Bos Jan Tamerus 0-1