Veel spanning op de Lierrse Borden.

In de partij Dick Valk tegen Gera de Jong kwam de klassieke Franse opening op het bord. Hoewel Gera het loperpaar had, bleef de stelling lang gelijk op gaan. Na een zet of 20 moest Dick een dubbelpion toestaan, maar hij kreeg daardoor wel de mooie open F-lijn. De aanval via deze lijn wilde echter net niet doorslaan. Doordat hij een loper over het hoofd zag, stond hij opeens mat.

Jan Tamerus speelde met wit tegen Cock Hazeu. Het initiatief kwam al snel bij Jan te liggen. Toen Cock stukken aan de verdediging onttrok om op de damevleugel onrust te stoken, sloeg Jan toe. Hij offerde 2 stukken voor 3 pionnen. Hij dacht een mat aanval te hebben, maar winst bleek nog zeer ingewikkeld. Jan had alleen eeuwig schaak, en moest genoegen nemen met remise. Ook in de latere analyse werd de winst voor Jan niet gevonden.

Na een iets wat ongewone opening werden alle pijlen op de koningsvleugel gericht. Beide spelers ontvluchten deze aanval door lang te rokeren. Er ontstonden twee open lijnen, die door beide werden gebruikt om door te breken. Wim maakte daarbij een foutje in de berekening, waardoor Sandra een kwaliteit won. Met deze voorsprong kon ze vervolgens de winst naar zich toe trekken.

Overzicht voor ronde 5, gespeeld op 08-10-2018
Gera de Jong Dick Valk 1-0