Met EEN seconde voorsprong haalt Frans Pieter van den Bos de Lierse bekerfinale

Frans Pieter en Sandra van den Berg speelden dit seizoen al voor de derde maal tegen elkaar.
Ditmaal voor de beker (halve finale). Al vroeg op de avond was het na een onregelmatige opening remise geworden. Er moesten vluggertjes gespeeld worden om een winnaar aan te wijzen. En gevluggerd werd er. Pas in de vierde vluggerpartij viel de beslissing. Sandra sloeg een remiseaanbod van FP – die op dat moment een pion meer had – af en dat werd haar fataal. FP had na een sterke paardzet de winst voor het oprapen. Alleen de tijd was nog een probleem. Met een seconde vóór op de klok werd de winst binnengehaald. FP in de finale tegen Ar Verduijn en complimenten voor Sandra voor haar goede tegenstand. Al met al een enerverende avond; ook voor het publiek.

Voor de onderlinge competitie speelde Adriaan Verduijn tegen Gera de Jong een partij, waarin het centrum al vrij snel ‘vol’ kwam te staan. Door vier pionnen werd een blokje gevormd, terwijl alle lichte stukken daar dicht omheen stonden. Het was voorzichtig maneuvreren en omdat Gera daar niet van houdt, sloeg zij als eerste een pion van het blokje weg. Zij kreeg hierdoor wel wat meer initiatief en daarom offerde Ar zijn paard voor twee pionnen en probeerde met zijn lopers een matdreiging te creëren. Deze sloeg echter niet door, maar Ar won wel enkele pionnen. Nadat de laatste torens van het bord verdwenen waren, resteerde alleen nog het paard van Gera tegenover 5 pionnen van Ar. Adriaan had nog maar weinig tijd op de klok en daarom werd er toch tot remise besloten.

Piet Quak moest het met wit opnemen tegen Dick Valk en zij ontwikkelden rustig hun stukken en beiden kozen voor de lange rokade. Piet stuurde zijn pionnen naar voren en Dick werd wat in de verdediging gedrongen. Mede door een sterk paard en twee torens op een lijn verloor Dick een pion. Een tweede pion volgde al snel en toen Dick in tijdnood ook nog een loper weggaf was het spel gespeeld en gaf Dick op.

Overzicht voor ronde 26, gespeeld op 25-03-2019
Cock Hazeu Jan Tamerus remise