Maasdijkers Ar Verduijn en Piet Quak tegen elkaar in halve finale van de Lierse beker.

De loting voor de halve finale in de bekercompetitie had de Maasdijkers Ar Verduijn en Piet Quak aan elkaar gekoppeld. Het was dus vooraf zeker, dat een Maasdijker de finale zou halen.
Ar nam na een rustige opening met wit het initiatief, maar Piet kon de druk op de koningsvleugel verdedigen en begon op de damevleugel zijn pionnen naar voren te sturen.
Maar met een verrassend zetje wist Ar plotseling 2 pionnen te verschalken en enige tijd later feliciteerde Piet zijn tegenstander met zijn verdiende finaleplek.

De zwarte dame van Wim Poot vloog al na 4 zetten naar buiten in zijn partij tegen Gera de Jong. Dat brengt niet veel goeds dacht Gera op haar beurt, want zo’n dame brengt veel gevaar mee zich mee. Het kostte Gera een pion en bovendien stonden haar stukken op een hoopje, maar Wim kon niet meer rokeren. Wim wist daar handig gebruik van te maken en met een pionvork verloor Gera een stuk. Nog even proberen dacht Gera en met wat geluk kon zij achter de stelling van Wim komen en twee pionnen terugwinnen. Het spel was daardoor weer een beetje in evenwicht en door stevig te verdedigen wist Wim niet meer hoe hij kon winnen.
Daarom werd besloten om deze (vreemde) partij met remise af te sluiten.

De nummers 1 en 2 van de interne ranglijst – Frans Pieter van den Bos en Dick Valk – speelden tegen elkaar. FP speelde het Wolga gambiet en door een pion te offeren verkreeg hij een snelle ontwikkeling en actief stukkenspel. Dick kwam onder druk te staan en gaf pardoes de kwaliteit weg. Ook raakte Dick zijn plus-pionnetje kwijt en met een ‘petite combination’ veroverde FP uiteindelijk een stuk, waarna Dick zich gewonnen gaf. Het kampioenschap kan FP nu nog nauwelijks ontgaan.

Overzicht voor ronde 25, gespeeld op 18-03-2019
Teun van Dijk Theebukker 1-0