Lierse 1 wint met 4,5 – 3,5 van Botwinnik uit Zoetermeer na een 4 – 4 gelijke stand.

Op maandag 4 maart speelde Lierse-1 hun zesde wedstrijd in HSB-verband tegen Botwinnik-2 uit Zoetermeer. Botwinnik is iets sterker, maar wellicht zou Lierse kunnen profiteren van het ‘thuisvoordeel’.

Frans Pieter van den Bos verdedigde zich met de Franse opening. Zijn tegenstander koos een zijvariantje (niet zo vaak gespeeld, maar wel goed) en FP zadelde zijn tegenstander op met een geïsoleerde pion en FP probeerde die ook te veroveren. Maar door actief tegenspel van zijn tegenstander (het juiste plan) lukte dit niet en daarom werd de vrede getekend.

Cock Hazeu kreeg met wit aan bord 2 de Cistenciënzer Variant van de Paapse Verdediging op het bord. Na afloop wist Cock weer waarom deze variant zo zelden met wit wordt gespeeld: wit verliest namelijk geheid, zo leren de schaakstatistieken! Het spel was op de wagen toen zwart op de 21e zet een paard op F2 offerde. Het zag er ‘heel eng’ uit en Cock durfde het paard niet te nemen. Het gevolg – het verlies van twee pionnen – was echter ook ‘heel eng’. En bovendien was Cock’s koningsstelling geruïneerd, zodat hij even later het vaantje kon strijken.

Ar Verduijn speelde een degelijke pot op het derde bord. Ondanks enkele haperingen met zijn klok, wist hij een knappe remise uit het vuur te slepen!

Teun van Dijk speelde een lange en zeer energie vretende partij. Nadat beide spelers elkaar hadden ´afgetast´ en hun stukken in verdedigende en tegelijkertijd aanvallende posities hadden geplaatst, begon de strijd pas echt. Beiden vielen aan en moesten voorzichtig manoeuvreren om niet voortijdig ten onder te gaan. Teun kon als eerste een pionnetje snoepen en enkele zetten later met een aantal tussenschaakjes nog twee. Zijn tegenstander haalde alles uit de kast om een matje op de achterste lijn uit de hoed te toveren, of een remise te behalen door eeuwig schaak. Teun bleef uiterst geconcentreerd spelen en ging zelfs niet in op een torenoffer. Laat op de avond, nadat Teun de dames kon afruilen, gaf zijn tegenstander op.

Gera de Jong speelde een tactische partij, die lange tijd in evenwicht bleef. Zij gebruikte veel tijd om een aanval voor te bereiden, maar haar tegenstander wist steeds weer het juiste antwoord te vinden. Gera kwam steeds moeilijker te staan en in tijdnood verloor zij de kwaliteit. In de laatste minuut verloor Gera – in gierende tijdnood – met een paardvork haar dame en was mat niet meer te voorkomen.

Annemarie Voorberg gebruikte veel tijd in een gelijk opgaande en tegelijk ingewikkelde partij. In het eindspel leek het voor Annemarie mis te gaan, maar met wat mazzel werd het toch nog remise.

Dick Valk speelde tegen de enige dame van Botwinnik: Mirna Roepers, die direct druk zette op de rokadestelling van Dick. Hij forceerde dameruil, die weliswaar een pion zou kosten, maar die zou weer terug gewonnen gaan worden, had Dick onterecht gedacht. Tot Dick’s verbazing werd die pion echter niet genomen, waardoor Dick ineens veel sterker kwam te staan. Helaas voor Dick zag hij een vork een zet te laat aankomen, waarna er niet meer in zat dan remise.

Wim Poot blunderde op het achtste bord al op de 4e zet waardoor hij een pion verloor en een sterke aanval op de damevleugel te verduren kreeg. Omdat zijn tegenstander niet nauwkeurig genoeg speelde, kon Wim met 2 torens en een dame tegengas geven. Op de 23e zet deed de ‘Botwinnikker’ een bijzonder slechte zet, waardoor de aanval van Wim doorslaggevend werd en de partij winnend kon afsluiten.

Een eindstand van 4 – 4 stond op het bord en daar kon Lierse mee leven. Maar toen bleek dat de tegenstander van FP niet speelgerechtigd was en daardoor kreeg FP een reglementair punt, waardoor Lierse alsnog met 4,5 – 3,5 won!

Overzicht voor ronde 23, gespeeld op 04-03-2019
Piet Quak Jan Tamerus 0-1