Piet Quak wint verrassend de bekerwedstrijd tegen Gerard Stolze!

Op maandag 18 februari werd bij de Lierse Schaakvereniging de 21e ronde van de interne competitie gespeeld. Tevens werd een wedstrijd voor de Joop van den Berg bokaal gespeeld.

Voor die bekercompetitie nam Gerard Stolze het met wit op tegen Piet Quak. Het werd een Franse partij, waarin Gerard in de opening een paar mindere zetten deed, hetgeen hem 2 pionnen kostte, maar in het middenspel wist Gerard zich knap te verdedigen. Piet besloot een pion terug te offeren om remise te voorkomen, maar dit leverde niet op wat hij verwachtte. Het werd nog spannend, maar toen Gerard een toren weggaf, was de partij beslist in het voordeel van Piet!

Dick Valk speelde met wit tegen Ar Verduijn. Na de opening ontstond er een tactisch spel, waarbij Dick duidelijk het initiatief had. Ar kon echter alle trucjes en aanvalletjes pareren.
De 23ste zet van Dick was onnauwkeurig en Ar won direct een pion. Een uiterst ingewikkeld eindspel volgde, waarin Ar zijn extra pion echter niet kon verzilveren en het daarom dus remise werd.

Sandra van den Berg opende met de damepion tegen Frans Pieter van den Bos. Na de ontwikkeling van de stukken kreeg FP een pionnenmeerderheid op de damevleugel en werd de b-pion een handenbinder voor Sandra. Uiteindelijk slaagde Sandra erin deze pion onschadelijk te maken, maar toen had FP al een pion op de koningsvleugel veroverd en bovendien had hij op die vleugel ook nog eens een vrijpion. FP kon dit interessante gevecht daarom vlot afwikkelen naar een gewonnen pionneneindspel.

Overzicht voor ronde 21, gespeeld op 18-02-2019
Dick Valk Adriaan Verduijn remise