Dames Annemarie Voorberg en Gera de Jong op dreef bij de Lierse Schaakvereniging

De partij tussen Cock Hazeu en Annemarie Voorberg bleef lange tijd in evenwicht. Annemarie positioneerde haar stukken op de koningsvleugel, terwijl Cock zich richtte op de andere kant van het bord. Cock dacht daar een pionnetje te kunnen afsnoepen, maar dat bleek fataal, want Annemarie kon juist hierdoor een aanval opzetten, die Cock fataal werd.

Frans Pieter van den Bos kwam tegen Gera de Jong langzaam een klein beetje beter te staan. Door veel af te ruilen kwam er een eindspel op het bord, waarbij de koning van Gera in een hoekje vast kwam te staan en bovendien had ze een slechter paard. Maar juist door dat paard kon Gera een pion winnen en toen ze haar koning ook nog naar een betere positie kon brengen, ontstond een gelijkwaardige stand op het bord. Hoewel alle ‘stuurlui aan de wal’ vonden dat Gera gewonnen stond, werden de handen geschud voor remise. In analyse achteraf bleek het ook volgens het computerprogramma Fritz een terechte remise.

Wim Poot speelde met wit tegen Piet Quak een interessante partij. Na 12 zetten kwam de loper van Wim geïsoleerd te staan. Piet speelde dus eigenlijk met een loper meer, maar Wim verdedigde alles keurig en hield lang stand. Echter, toen er twee pionnen in de doos verdwenen waren en Piet een mataanval had opgezet, moest Wim toch capituleren.

Hans Nieswaag speelde met wit tegen Ar Verduijn een partij waarin veel werd afgeruild.
Uiteindelijk hadden beide spelers een dame en twee torens. Er ontstond een moeilijk en ingewikkeld spel, waarin Ar geen remise wilde en maar bleef loeren op de winst. Eindelijk had Ar twee sterke pionnen op de zesde rij, maar toen deed hij een mindere zet. Hans zag het direct en ruilde zijn twee torens in voor de zwarte dame, met als resultaat: remise

Overzicht voor ronde 19, gespeeld op 4-02-2019
Frans Pieter v/d Bos  – Gera de Jong remise