Lierse Schaakvereniging met 5 – 3 onderuit tegen het Delftse DSC

Frans Pieter van den Bos opende Engels en zijn tegenstander offerde een stuk tegen twee pionnen met vage aanvalskansen. Maar FP verdedigde zich secuur en na een onnauwkeurige zet van zijn tegenstander begon FP zelf een koningsaanval en kon weldra, tevreden over het vertoonde spel, het punt bijschrijven.

Cock Hazeu speelde met zwart aan het tweede en kreeg de Franciscaner Variant van de Paapse Verdediging op het bord, die – zoals iedere schaker weet – bijna altijd in remise eindigt. Zó ook vanavond weer: met beiden nog zes pionnen en een paard op het bord, bood Cock de remise maar aan op de 34e zet – en die werd onmiddellijk geaccepteerd.

Ar Verduijn speelde met wit tegen Adriaan ter Mors. Er werd Engels geopend en vervolgens rokeerde Ar kort en zwart lang. Altijd interessant, want dan kunnen beide partijen een koningsaanval opzetten. Dat gebeurde ook, maar Ar ging iets te snel en verloor daardoor een pion. De verdedigingen van beiden waren goed, echter er werd steeds meer afgeruild.
Tenslotte hadden beide spelers nog een loper met voor Adriaan twee pionnen en Ar één.
Ar kon niet vermijden dat een pion promoveerde en dus na 45 zetten 0-1.

Teun van Dijk speelde met zwart zijn favoriete Siciliaanse opening. Zijn tegenstander gebruikte in de opening heel veel tijd en had na 11 zetten al 30 minuten meer tijd gebruikt en even later zelfs 45 minuten! Desondanks was de stelling lange tijd in evenwicht. Op de 21e zet moest Teun een loper inleveren, om erger te voorkomen. Wellicht het positieve resultaat van een ‘diepte investering’! De partij was – met lopers van ongelijke kleur – echter nog lang niet gestreden. Maar na twee mindere zetten moest Teun zich toch gewonnen geven!

Sandra van den Berg viel in voor haar zus Gera. Ze vocht de gehele avond als een leeuwin en was als laatste klaar. Maar wel met een mooi resultaat, want ze sleepte een fraaie remise uit het vuur!

Annemarie Voorberg kwam moeizaam uit de opening en kwam geen moment in haar spel. Na wat afruilen leek het ietsje beter te worden, maar dat was slecht schijn. Haar tegenstander speelde heel zorgvuldig en snoepte het ene pionnetje na ’t andere. Annemarie kon uiteindelijk niets anders doen, dan de handdoek in de ring gooien.

Dick Valk stond in zijn partij redelijk onbedreigd en waarschijnlijk ook beter. De juiste voortzetting werd echter niet gevonden en een remise leek eraan te komen. Maar het remiseaanbod van zijn tegenstander kwam net na een onjuiste zet (de pionnen konden daarna doorbreken) en werd daarom door Dick afgeslagen. Het kostte Dick daarna niet veel moeite meer om de partij naar zich toe te trekken.

Wim Poot speelde met zwart het Benko-gambiet en het bewuste pionoffer creëerde veel druk op de witte stelling. De ‘man uit Delft’ investeerde veel tijd om zich te verdedigen, terwijl Wim minder tijd nam en dat kwam hem duur te staan. Een matige 18e zet en een slechte 24e zet betekende radicaal de ommekeer in de partij; Wim werd op de 42e zet mat gezet!

Overzicht voor ronde 18, gespeeld op 29-01-2019
Piet Quak Gerard Buijs 1-0