Dick Valk verstevigd eerste plaats op de ranglijst

Jan zag in de partij tegen Dick Valk al een pionwinst over het hoofd. Dick zag dit ook over het hoofd en zag later nog iets over het hoofd maar kwam hier nog prima weg. Maar de loper die op de gerokeerde stelling van zwarte was gericht werd de ster van de avond. Toen de g-pion met behulp van deze loper viel, werden alle dreigingen te groot. 1-0

Ar Verduijn speelde met wit tegen Frans Pieter vd Bos.
De engelse opening kwam op het bord en al snel begon een wild en ingewikkeld middenspel. Beide schakers deden goede zetten maar ook zwakke. Wit verloor een pion en erger was, dat Ar z’n pionnen ver had opgeschoven zonder te rokeren.
Het grote gevaar hiervan was dat, als Frans Pieter achter de pionnenstelling zou kunnen komen, de witte koning “opgejaagd wild” werd. En door een briljant pionoffer op e5 ging de poort toch open en kon wit gelijk opgeven. Bizarre partij, dat was het. 0-1

Cock Hazeu speelde tegen Sandra v/d Berg en had zijn stukken in de opening beter ontwikkeld. Door lang te rokeren werd de druk van Cock op Sandra’s stelling groter. Sandra ging aan de andere kant van het bord in de aanval, waardoor Cock zijn stukken terug moest halen voor verdediging. Door al deze dreigingen vergat hij een loper in veiligheid te brengen. Deze verdween van het bord terwijl hij tegelijkertijd de een gepende toren moest opgeven tegen een paard van Sandra. Met deze toren achterstand gaf Cock de partij op. 0-1

Overzicht voor ronde 17, gespeeld op 21-01-2019
Cock Hazeu Sandra van den Berg 0-1