André Feringa speelt een sprankelende partij tegen Ar Verduijn

Piet Quak vocht tegen Sandra van den Berg een boeiend gevecht uit. In de opening gebeurde nog niets bijzonders. Maar daarna kreeg Sandra een aanvallende paardvork in het vizier op de koning en dame, zij het, dat dat paard nog wel gepend stond. Piet veroverde op zijn beurt een pion, waarna Sandra met een briljante zet pardoes een toren sloeg. Dit was mogelijk door de nog steeds dreigende paardvork! Omdat Piet hierdoor een toren achter kwam te staan, gaf hij enige tijd later de partij op.

Dick Valk en Gera de Jong speelden het – voor Dick bekende – aangenomen Damegambiet. Hij wist een mooie aanval op te bouwen en zodoende een pion te winnen. Gera wilde daar wel het een en ander tegenover zetten, maar een aanval kwam niet echt van de grond. Sterker nog Dick wist nog een pion te winnen! Nog eens probeerde Gera een aanval, maar ook dit bracht Dick niet van zijn stuk. Gedegen zette hij de stukken van Gera klem en hij kon zelfs een loper winnen. Met dit verlies gaf Gera Dick een hand en legde zij haar koning om.

Teun van Dijk speelde een variant van de Siciliaanse opening tegen Jan Tamerus, die op slordige wijze een pionnetje verloor. Er ontspon zich een strijd, waarin de torens van Jan bij Teun binnenvielen. Aan beide kanten dreigde mat! Na een afruil won Jan zijn pion terug en restte een stand, die voor beiden niet te winnen was.

Ar Verduijn speelde met wit tegen André Feringa voor de Joop van den Berg bokaal. Na de Engelse opening ging Ar in de aanval op de zwarte koningsstelling. André ging rustig verdedigen maar kon niet voorkomen dat Ar de open f-lijn in handen kreeg. Ar dacht het nu snel af te kunnen maken, maar André had nog een listig zetje (de 31ste) waardoor de witte toren afgeruild moest worden tegen een paard en een pion. Nu was de wedstrijd weer volkomen in evenwicht. Een ingewikkeld eindspel begon, met André een toren en Ar een loper met 3 centrum-pionnen. Het werd een lange partij en uiteindelijk kon Ar – na de 46ste zet – de vlag hijsen. Een spannende, sprankelende en leerzame partij! 1-0

Overzicht voor ronde 16, gespeeld op 14-01-2019
Teun van Dijk Jan Tamerus remise