Lierse Schaakvereniging verliest van het sterkere Rijswijk met 5 – 3

Op dinsdag 11 december speelde ons eerste achttal tegen het tweede team van Rijswijk in de 4e ronde van de HSB-competitie. Met een gemiddeld ratingverschil van bijna 200 punten, zou het voor Lierse een zware dobber worden!

Helaas was de eerste nul al snel binnen! Sandra van den Berg, die voor haar zus Gera inviel, kwam 3 pionnen vóór, maar haar tegenstander kreeg volop ruimte om aan te vallen. Sandra’s pionnen stonden elkaar in de weg, ze verloor haar voorsprong en met mat in het vooruitzicht gaf ze op.

Cock Hazeu was als tweede klaar. Hij kwam als laatste binnen, schoof aan op bord 2, speelde een vlotte remise en vertrok weer. Dat was zéér efficiënt gespeeld tegen een ‘1800+ speler’!

De tegenstander van Annemarie Voorberg schoof zijn pionnen gestaag naar voren met snode plannen. Maar toen hij blunderde, kon Annemarie prompt de partij op haar naam schrijven.

Zo stond een gelijke tussenstand van 1,5 – 1,5 op het bord!

Frans Pieter van den Bos speelde op bord 1 een ingewikkelde en onduidelijke partij. Beide spelers verzuimden enkele malen de beste zet te spelen en raakten hun voordeel steeds kwijt. De remise aan het eind van de avond was daarom wellicht ook de terechte uitslag.

Ar Verduijn begon met wit de vijandelijke koning onder druk te zetten en bracht zijn stukken naar het slagveld. Zwart had echter het loperpaar en kon daarmee prachtig verdedigen. Na een grote afruil hadden beiden nog een toren en zes pionnen. Met nog maar vijf minuten op de klok werd tot remise besloten.

Dick Valk had zijn tegenstander een geïsoleerd stel dubbelpionnen bezorgd, maar hij kon hierdoor zelf niet rokeren, terwijl ook zijn koning op de tocht kwam te staan. Dick moest met slechts één pion meer en lopers van ongelijke kleur tevreden zijn met remise.

De damevleugel van Wim Poot kwam zwaar onder druk te staan. Op het moment, dat hij e.e.a. onder controle dacht te hebben, gaf hij pardoes een pion weg. Wim verdedigde zich nog dapper, maar moest uiteindelijk toch zijn tegenstander feliciteren.

Met een tussenstand van 4-3 moest Piet Quak – die voor Teun van Dijk inviel – gaan proberen om er nog een gelijkspel van 4 – 4 uit te slepen. Maar Piet kreeg na een rustige opening steeds minder grip op de partij. Hij weerde zich dapper tegen een aanval, die niet meer te stuiten was en moest even later de handdoek toch in de ring gooien.

De einduitslag werd dus 5-3 in het voordeel van Rijswijk. Een terechte overwinning, nadat Lierse zich toch lange tijd had weten stand te houden tegen het sterkere Rijswijk!

Overzicht voor ronde 14, gespeeld op 10-12-2018
Teun van Dijk Ruud van Heyningen 1-0