Piet Boekestijn speelt een uitstekende en boeiende schaakpartij!

Op maandag 3 december werd bij de Lierse Schaakvereniging behalve de 13e ronde van de interne competitie, tevens de 2e ronde van de Joop van den Berg bokaal gespeeld.

Voor de interne competitie speelde Piet Boekestijn een uitstekende en boeiende partij tegen Teun van Dijk. Beiden deelden prikstootjes uit, maar beiden konden deze ook bijtijds pareren. Na ruim 3 uur spelen was de materiële verhouding nog steeds in evenwicht, zij het, dat Piet een half uurtje meer had gebruikt. Op de 45e zet maakte Piet een foutje, verloor daardoor de kwaliteit en gaf op.

Voor de ‘beker met die GROTE oren’ speelde Gerard Stolze tegen Gera de Jong. Hoewel de favoriete opening van Gera werd gespeeld, kwam Gerard toch iets beter in het middenspel terecht. Er werd niet direct een aanval door Gerard ingezet, maar de druk op de stukken van Gera werd steeds groter en daarom moest zij zich steeds verder terugtrekken. Dat resulteerde erin, dat de stukken steeds minder ruimte kregen en elkaar in de weg gingen staan. Hierdoor ontstond een gaatje in de verdediging, waar Gerard met zijn paard in kon springen. Een ouderwetse vork was het resultaat: schaak en dame aangevallen! Gera gaf op en Gerald bekert verder.

Frans Pieter van den Bos speelde ook voor die beker en wel tegen Dick Valk. FP kreeg een open lijn en daarmee 2 ver gevorderde – niet verbonden – vrijpionnen. Helaas bood de dame hierbij ook geen soelaas en die werden derhalve ook maar geruild. Dick kreeg hierdoor kansen, maar na een loperoffer van FP vond Dick het toch te riskant om door te gaan. De partij eindigde derhalve in remise, zodat een snel partijtje de beslissing moest brengen. FP won deze ‘pot’ en bekert dus verder.

Ar Verduijn speelde met wit tegen Cock Hazeu en opende met de Engelse opening. Al snel werd er gerokeerd en ging de c-lijn open. Het werd zeer complex, maar beide kemphanen
zagen alle valkuilen en grapjes. Uiteindelijk werd tot remise besloten. Ar vond het een saaie partij maar Cock vond het bloedstollend. De lezer mag kiezen! 1/2-1/2

Overzicht voor ronde 13, gespeeld op 03-12-2018
Frans Pieter v/d Bos Dick Valk remise