Lierse Schaakvereniging wint nipt van Schaakmat Westland 4,5 – 3,5!

Op maandag 26 november speelde het eerste achttal van Lierse in de derde ronde van de HSB-competitie tegen het vierde team van Schaakmat Westland. Het zou een belangrijke wedstrijd in de middenmoot worden: Schaakmat Westland had uit de eerste twee wedstrijden 3 matchpunten vergaard en Lierse twee punten.

Ar Verduijn was als eerste klaar met zijn partij tegen Jan van Leeuwen, die met wit opende met het Dame-gambiet. Op de zevende zet werden de dames al geruild. Jan kreeg het centrum met een sterk loperpaar, maar hij had wel een geïsoleerde dubbelpion. Na verdere afruil kon Ar niet profiteren van de zwakke pionnen en al snel bood Jan remise aan. Ar twijfelde nog even maar ging toch akkoord. Grappig, want achteraf was het ‘halve puntje’ winnend voor het team (0,5 – 0,5).

Gera de Jong – die tegen Jeffrey Hofland speelde – had over het hoofd gezien, dat een van haar paarden een belangrijk veld dekte. Daarom verplaatste zij dat paard, waarna Jeffrey direct zijn kans greep en een aanval op de koningsvleugel plaatste. Gera dacht dat het allemaal wel mee zou vallen, als ze haar dame bij de verdediging zou betrekken. Helaas werd het daardoor alleen maar erger. Ze verloor niet alleen de kwaliteit, maar wat over bleef was een gigantische gatenkaas. Gera kon dan ook niets anders doen dan opgeven (0,5 – 1,5).

Teun van Dijk mocht het opnemen tegen de enige dame van de tegenpartij; Anja van der Kraan – Valstar. Anja ging manhaftig en kranig van start en zette Teun direct vanuit de opening al onder druk. Zorgvuldig koos zij haar zetjes en zette een dodelijke aanval op. Het werd de koning van Teun te heet onder zijn voeten en vlijde zich neer op het bord: punt voor Anja (0,5 – 2,5).

Al met al een moeilijke start met een behoorlijke achterstand van 0,5 – 2,5 op ‘Lierse’ bodem!

Frans Pieter van den Bos speelde de Franse afruilvariant tegen Frits van der Gaag. FP veroverde het loperpaar en kon een van de twee hangende pionnen in het centrum veroveren. Het ontstane eindspel was echter nog wel lastig in winst om te zetten. Door het omspelen van de loper had FP het juiste winstplan uiteindelijk gevonden en kon daarna geforceerd afwikkelen naar een gewonnen pionneneindspel (1,5 – 2,5).

Annemarie Voorberg speelde een ingewikkelde pot tegen Martin van der Wal, waardoor beiden in tijdnood kwamen. Met wat mazzel kreeg Annemarie uiteindelijk de vis op de droge wal (2,5 – 2,5).

Het eindspel van de partij tussen Dick Valk (met zwart) en Leen Kemeling mondde uit in een ‘pionnenoorlog’. Beiden hadden nog een paard en evenveel pionnen. Leen bezat een losse centrumpion en dat probeerde Dick uit te buiten. Toen Dick zijn paard ogenschijnlijk had vastgezet, greep Leen mis, waardoor het zwarte paard de centrumpion met een vorkje kon oprapen. Hierna was het voor Dick niet moeilijk meer, om de winst naar zich toe te trekken (3,5 – 2,5).

Op dit moment waren alleen Wim Poot en Cock Hazeu nog bezig.
Wim streed geconcentreerd en dapper een hele lange partij. In het eindspel kreeg hij 2 pionnen voorsprong en won zijn partij tegen Gerard Zuyderwijk.
Hiermee was de Lierse overwinning een feit 4,5 – 2,5).
Alleen Cock Hazeu was nog bezig en de teamleider van Schaakmat Westland mompelde om maar remise te houden, omdat de strijd beslist was. Of men wilde het niet, of men hoorde het niet, maar Cock en Robert Merle gingen rustig verder. Omdat Cock niet geheel correct speelde, moest hij alsnog opgeven.

Aldus een mooie overwinning van 4,5 – 3,5 op het bord voor Lierse!

Overzicht voor ronde 12, gespeeld op 26-11-2018
Jan Tamerus Gerard Buijs 1-0