Gerard Stolze houdt Cock Hazeu op remise na betere stelling.

In de partij tussen Cock Hazeu en Gerard Stolze speelde Gerard één van zijn favorieten: het Albin’s Tegengambiet, waarbij zwart tijdelijk een pion offert, die later wordt teruggewonnen. En zo geschiedde. Maar na twee zwakkere zetten van Gerard kon Cock de opgerukte e-pion onschadelijk maken, waardoor Cock duidelijk beter kwam te staan. Gerard moest nauwkeurig manoeuvreren om zijn stellingsproblemen op te lossen. Toen hij daarin slaagde, besloten de kemphanen de vrede te tekenen.

Johan van den Berg en Ar Verduijn speelden met de Engelse opening een tactische partij. Johan had een zwakke pion op d3 en Ar ging die uiteraard met al zijn materiaal aanvallen. Johan kon echter zijn pionnetje steeds verdedigen totdat hij een foutje maakte en dat kostte hem een pion. Echter direct daarna maakte zw(Ar)t ook een foutje, waarna de heren tot remise besloten.

Jan Tamerus speelde tegen Piet Quak een opening, die in weinig boeken voorkomt. Jan kwam iets aanvallender te staan, maar alles was te verdedigen. Jan rukte met 2 pionnen op naar de koningsstelling, waarna het er voor Piet dreigend begon uit te zien. Het was op te lossen met kwaliteitsverlies, maar Piet dacht dat hij een betere zet had. Niet dus; een zet later was zijn dame van het bord en kon hij Jan de hand schudden.

In de partij tussen Teun van Dijk en Frans Pieter van den Bos ging het in de Franse partij lange tijd gelijk op. Uiteindelijk kreeg FP een sterk centrum, maar hij rukte te snel op met zijn e-pion. Teun kon hierdoor twee pionnen winnen en stond eigenlijk in hogere zin gewonnen, maar hij ging vervolgens in de fout met dameruil. Toen was het niet meer zo duidelijk, omdat het witte paard ondergeschikt was aan de zwarte loper. FP won een pion terug en had de verre vrijpion. Onder tijdsdruk speelde hij het eindspel beter dan Teun en laat op de avond kon hij er toch nog met de overwinning vandoor gaan. Al met al een enerverend eindspel.

Overzicht voor ronde 10, gespeeld op 12-11-2018
Teun van Dijk Frans Pieter v/d Bos 0-1