Nieuwe virtuele speler Th. Bukker verliest bij de Lierse Schaakverening van Wim Poot

Op maandag 17 september werd bij de Lierse Schaakvereniging de 2e ronde van de interne competitie gespeeld.

Wim Poot speelde met wit tegen de nieuwe virtuele tegenstander Th. Bukker. Indien het aantal aanwezige spelers op een avond oneven is, wordt door degene, die geen partij heeft tegen Th. Bukker gespeeld. Alle andere spelers mogen dan op willekeurige momenten – echter zonder overleg – een zet doen. Ook mag een speler nooit 2 zetten achter elkaar doen. Op deze wijze ontstaat wel een bijzonder partij, waarin door speler A een leuke aanvalszet wordt gedaan, die vervolgens door speler B te niet wordt gedaan!
Om het niet te ´saai´ te maken, werd de ´Van Geet´ opening uit de kast getrokken, waardoor een boeiend gevecht ontstond. Th. Bukker was niet standvastig in zijn/haar keuzes; de ene keer aanvallend, dan weer verdedigend en afruilend, aldus Wim. Th. Bukker rokeerde kort en Wim lang. Nadat de paarden en 3 pionnen (f, g en h) op kwamen zetten, kwam Bukkertje zwaar onder druk te staan. Toen zwart een foutieve ruil deed, sloeg Wim keihard toe. Daarmee was het eerste verlies van Bukker een feit.

Cock Hazeu en Ar Verduijn, de nummers 3 en 4 van vorig jaar, speelden een klassieke partij, die niet uit evenwicht raakte. Eerst gingen de lopers eraf en daarna werd de helft van de paarden en torens geruild. Toen ook de dames eraf gingen, in een nog steeds gelijke stand, besloten de vechtjassen tot remise.

Dick Valk en Frans Pieter van den Bos kregen een Wolga gambiet op het bord. Dick kreeg een mooi paard op veld c6. Om onder de druk uit te komen offerde FP een kwaliteit met vage aanvalskansen. Dick verdedigde zich secuur. Om de aanval gaande te houden gooide FP er nog een stuk tegenaan. Bij secuur spel had Dick echter een gewonnen stelling kunnen bereiken. Hij verzuimde dat echter te doen en FP kon de dame van Dick incasseren en won zodoende lucky.

Teun van Dijk speelde tegen Gera de Jong, die – om direct uit de normale openingen te komen – met een vreemde pionzet begon. Daardoor was Teun van Dijk een klein beetje van slag en gaf na enkele zetten een pion weg. Met de meerderheid van de pionnen liet Gera deze oprukken en zij wist zelfs een kwaliteit te winnen. Maar door één krachtzet met zijn dame, wist Teun in één zet zijn achterstand goed te maken. Er ontstond een zeer sterke matdreiging of toch remise. Na lang nadenken werd de hand geschud en tot remise besloten.

Overzicht voor ronde 2, gespeeld op 17-09-2018
Teun van Dijk Gera de Jong remise