Frans Pieter van den  Bos kampioen Lierse Schaakvereniging

De partij tussen koploper Frans Pieter van den Bos en Simon van Swieten werd een boeiend duel. FP had een ver opgerukte vrijpion, terwijl zijn koning niet erg veilig stond. Op het moment dat FP de winst dacht binnen te halen, had Simon nog een venijnige tussenzet, waardoor hij misschien wel iets beter kwam te staan. Maar al met al was het voor beide partijen moeilijk in te schatten, hoe de situatie precies was en daarom besloten beide kemphanen tot remise. Zelfs in de analyse achteraf was het allemaal niet even duidelijk. Simon was erg blij met een remise in een goede partij tegen een sterkere tegenstander. FP zag zijn naaste concurrent verliezen en was blij, dat hij na een lastige avond toch het kampioenschap met een remise tegen Simon kon veilig stellen.

Ar Verduijn speelde een sterke partij tegen de nummer twee Teun van Dijk. Ar investeerde veel tijd en deed zorgvuldig en weloverwogen zijn zetten. Dit resulteerde in een prachtige stelling, waarin Teun weinig meer kon ondernemen. Toen Teun op de 20e zet zijn paard buitenspel zette, stortte zijn stelling in enkele zetten volledig in. Er restte hem niets anders, dan Ar te feliciteren met zijn overwinning.

Annemarie van der Wel koos met wit tegen Cock Hazeu voor een openingsopzet die niet helemaal overtuigend was. Geleidelijk kwam Cock beter te staan, maar toen hij een pion dacht te incasseren, had hij die actie nog onvoldoende voorbereid. Annemarie had namelijk nog een ‘trucje’ in petto … Daardoor voelde Cock zich verplicht zijn dame te offeren voor een toren en een loper. Na de vergooide winstkans bood Cock remise aan, die Annemarie grootmoedig accepteerde.

In de partij tussen Gera de Jong en Piet Quak ontstond een open centrum, nadat de 4 centrumpionnen waren geslagen. Gera wist direct enkele lichte stukken in het centrum te plaatsen, waardoor de bewegingsruimte van Piet met de zet kleiner werd. Gera vervolgde met een aanval op de koningsvleugel en wist een pion te winnen. Piets koning probeerde te vluchtten, maar creëerde daarmee een aantal penningen. Omdat Piet niet meer onder een penning uit kon komen – en hij nog meer materiaal dreigde te verliezen – gaf hij op.

Overzicht voor ronde 23, gespeeld op 12-03-2018
Adriaan Verduijn Teun van Dijk 1-0