Kampioens aspiraties Lierse-1 kunnen weer de ijskast in

In het ‘hol van de leeuw’ moest het eerste achttal hun zesde wedstrijd in HSB-verband spelen tegen Schaakhuis-3 in Den Haag. Voor aanvang stond Lierse in de 2e Klasse bovenaan met 8 matchpunten, terwijl Schaakhuis-3 tweede stond met 6 matchpunten. Het zou dan ook een zeer spannende wedstrijd om het kampioenschap gaan worden en dat werd het ook.

Wim Poot kreeg een voor hem onbekende flank-opening voorgeschoteld. Wim kreeg het al snel benauwd en zijn tegenstander pakte agressief door. Na een stuk of 4 mindere zetten moest Wim binnen 2 uur al een stuk én de partij opgeven.

Invaller Piet Quak kwam vanaf de opening onder druk te staan. De vijandelijke aanval kon uiteindelijk niet verdedigd worden en Piet raakte 2 pionnen kwijt. Ook zijn laatste stuiptrekkingen mochten niet meer baten, met een ‘verdiende’ nul als resultaat. Na 2 uur spelen stond Lierse dan ook met 2 – 0 achter!

Jan Tamerus wist met de dreiging van pionwinst het loperpaar te veroveren. Deze stonden zo actief, dat zijn tegenstander allerlei dreigingen zag en één ervan over het hoofd zag. Jan won een stuk en direct daarna de partij.

Cock Hazeu kreeg, met wit aan bord 3, ‘ome Ben’ op bezoek. De partij verliep geheel volgens de theorie  – de Ben-Oni dus. Toch lukte het Cock om geleidelijk druk op de zwarte stelling op te bouwen. Op de 20e zet voelde zijn tegenstander zich gedwongen om een kwaliteit te offeren om erger te voorkomen. Maar daarna bleef zijn stelling onverminderd ongezond, zodat hij 3 zetten later de pijp aan Maarten gaf. Het punt was voor Cock en de stand kwam weer in evenwicht: 2-2.

Gera de Jong speelde tegen Hans Then, de sterkste speler van Schaakhuis met een rating van 1854. Gera kwam niet goed uit de opening; haar paarden stonden op de verkeerde plaats, terwijl Hans met zijn loperpaar druk kon uitoefenen. De dame van Gera had geen goede plaatsen meer, werd uiteindelijk helemaal ingesloten en ging zelfs verloren. Na 2,5 uur spelen werd het toen voor Gera tijd om de strijd op te geven, zodat we weer tegen een achterstand van 3 – 2 aankeken.

Ar Verduijn speelde met zwart tegen Nateen Taverne en na de opening kwam er een zeer ingewikkelde stelling op het bord. Het was een strategische strijd waarbij
Ar uiteindelijk een pion verloor. Lang bleef de partij nog duren want Ar zag nog remise kansen. Na 65 zetten in een donker en verlaten Den Haag moest Ar opgeven.

Frans Pieter van den Bos speelde in een bloedstollende wedstrijd een voor hem bekende opening tegen Boudewijn van der Haar. Frans Pieter marcheerde door het centrum en kreeg sterke lopers, terwijl zijn tegenstander noodgedwongen een stuk moest offeren voor 3 pionnen. Na ongeveer 20 zetten hadden beide spelers nog maar weinig tijd op de klok. FP zette in tijdnood zijn stukken handiger neer en veroverde een pion terug en kon een paar zware stukken ruilen, waarna hij winnend voordeel kreeg.

Met een tussenstand van 4 – 3 achter, was Teun van Dijk nog als enige aan het vechten. Om nog een matchpuntje binnen te slepen, moest hij winnen. Dat zou niet meevallen, want hij stond een pion achter en erg onder druk. Met beiden in tijdnood had Teun de pion weer heroverd, maar speelde zijn tegenstandster op remise. De wedstrijdleider claimde op een gegeven moment remise, omdat driemaal dezelfde stelling was bereikt. Omdat dat niet bewezen kon worden – en omdat Teun door wilde spelen – werd er doorgespeeld. Uiteindelijk moest Teun in remise berusten door eeuwig schaak, in een stelling die toch al remise was!

Door het bijzonder nipte verlies van slechts 4,5 – 3,5, zijn onze kampioenskansen tot het nulpunt gedaald.

Overzicht voor ronde 22, gespeeld op 05-03-2018
Nico Alsemgeest Johan van den Berg remise