Wim Poot speelt met de wind in alle zeilen remise tegen Simon van Swieten

Simon van Swieten opende tegen Wim Poot met het loperspel. Wim weet dat de witte loper erg sterk kan worden, maar toch liet hij dat toe.

Hij kon deze loper afruilen, maar toen werd de witte loper op de zwarte velden ijzersterk. Na een foutje moest Wim alle zeilen bijzetten, om mat te voorkomen. Dit lukte en omdat er nog maar enkele pionnen en een loper op het bord stonden, werd na 57 zetten de vrede getekend.

Met de Fanchetto opening bij de witte koning probeerde Gera de Jong direct een dam van pionnen tegen de loper van Frans Pieter van den Bos op te bouwen. Daardoor kwam er heel veel spanning op het centrum te staan. Frans Pieter wist deze spanning het best te benutten en al snel waren er enkele stukken van Gera overbelast. Gera kon niets anders doen dan zich  terug te trekken. Een toren van Gera moest worden ingeruild voor een loper van Frans Pieter. Toen haar stukken echt geen kant meer op konden en ze nog meer dreigde te verliezen gaf ze op en feliciteerde ze Frans Pieter met zijn goede spel.

In de partij tussen Cock Hazeu en Teun van Dijk kreeg Cock geleidelijk aan een steeds groter ruimtevoordeel. Teun probeerde op de 20e zet nog een remiseaanbod, maar Cock zag de stelling wèl zitten. Op de 27e zet won hij de F-pion en even later moest Teun zijn dame geven voor een toren en een paard. Toen Cock daarna ook nog een kwaliteit won, gaf Teun de pijp aan Maarten.
Hierdoor had Teun nog alle tijd om de tweede vluggerpartij voor de (niet-besliste) halve finale van de beker tegen Frans Pieter van den Bos te spelen, die hij op 29 januari had uitgesteld. Nu verloor hij deze, zodat FP doorgaat naar de finale en daar Gerard Stolze treft.

Gerard Stolze speelde met wit tegen Ar Verduijn: een strijd tussen de schaakkampioenen van 2016 respectievelijk 2017. Na de opening werd er door Gerard kort gerokeerd, terwijl Ar voor de lange rokade koos. Dat was wel enthousiast van Ar, maar vervolgens kreeg hij van Gerard een bijna dodelijke aanval over zich heen. Gerard stond in feite gewonnen, maar Ar kon nog net de dans ontspringen en zelf in de aanval gaan. Het werd een schijnbaar gelijke stand en er werd remise besloten. Na enige analyse had Gerard moeten winnen en dus kwam Gerard helaas niet verder dan de virtuele winnaar te zijn.

Overzicht voor ronde 20, gespeeld op 19-02-2018

Cock Hazeu Teun van Dijk 1-0