‘Bejaarde’ schakers houden het op remise!

Ar Verduijn speelde met wit tegen Nico Alsemgeest en direct na de opening gaf Nico schijnbaar een pion weg.
Het was zeer verleidelijk om deze pion te incasseren, maar Ar trapte er toch niet in, want Nico zou dan een fanatieke aanval kunnen ontwikkelen. In het middenspel ruilde Ar zijn loper af tegen een paard van Nico. Het gevolg was, dat Nico een zeer zwakke pionnenstelling kreeg, maar hij had wel het loperpaar. En dus bleven de stellingen in evenwicht en besloten de bejaarden om het op remise te houden.

Al vroeg in de partij kwam Wim Poot tegen Gera de Jong onder druk te staan. Wim probeerde lucht te krijgen door een paard te offeren, maar daardoor verloor hij nog meer ruimte. Na de 23e zet raakte hij nog een paard kwijt en in een uiterste poging probeerde hij met twee torens een offensief. Gera kon dit echter pareren, waarna Wim het opgaf.

Frans Pieter van den Bos speelde met zwart het Wolgagambiet tegen Cock Hazeu; een offer van een pion voor een snelle ontwikkeling van de stukken en daardoor veel activiteit en druk op de witte damevleugel. Na een uitgelokte verzwakking won Frans Pieter met goed spel de pion terug en veroverde even later ook nog de kwaliteit. De witte stelling stond even later op instorten, waarna Cock de partij terecht opgaf.

Piet Quak speelde tegen Teun van Dijk een gelijk opgaande strijd. De mannen kennen elkaar door en door en beiden bouwden hun stelling zorgvuldig op. Piet stond toe dat Teun een pion veroverde voor een mooie open lijn. Een wat mindere zet van Piet bood Teun kansen. Piet probeerde nog een ‘wanhoopszet’, maar Teun bleef secuur spelen en trok de winst uiteindelijk naar zich toe.

Overzicht voor ronde 19, gespeeld op 12-02-2018
Cock Hazeu Frans Pieter v.d. Bos 0-1